29 Disember 2004

Tsunami - Sudah Ada Amaran Sebelum Berlaku?

Ahad lepas Asia digegarkan oleh tsunami yang terhasil daripada gempa bumi di Nanggroe Aceh Darussalam, Sumatera Utara. Kesannya menjalar ke manca negara yang jauhnya beribu-ribu batu. Selain jiran tetangga seperti Malaysia dan Siam, Sri Lanka, India dan Maldives antara yang teruk terjejas malah jangkauan gelombang besar itu sampai ke Somalia nun di Afrika sana.


Tsunami ketika melanda Pulau Pinang.

Banyak pihak menyalahkan tiadanya komunikasi di antara negara-negara terlibat. Ini kerana waktu berlakunya tsunami itu di setiap negara adalah berlainan. Bayangkan gempa berlaku di waktu pagi di Indonesia, kesan di negara-negara lain berlaku pada waktu tengah hari atau petang. Waktu boleh dikatakan masih belum suntuk untuk bersiap sedia atau bertindak untuk menangani bencana itu.

Di Malaysia, pihak kerajaan mendapat kritikan kerana gagal menghebahkan amaran bencana itu. Ada pihak mendakwa pihak-pihak hotel di Pulau Pinang sudah mendapat amaran ombak besar dari hotel-hotel di Langkawi. Laporan menunjukkan Langkawi, kawasan paling utara di Semnanjung Malaysia, sudah diterjah ombak besar pada pukul 11.00 pagi walhal Pulau Pinang dan Kuala Muda dilanda tsunami pada pukul 1.00 petang.


Dia datang... jeng jeng jeng... Fenomena luar biasa tapi bisa membawa maut.

Dakwaan ini mungkin ada juga kesahihannya jika dilihat dari mangsa-mangsa hempasan tsunami yang rata-ratanya orang tempatan yang berkelah di pantai dan orang kampung yang tinggal berhampiran pantai. Para wisatawan yang menginap di hotel-hotel selamat walaupun ada seorang yang dilaporkan mati berdasarkan laporan hingga saat ini.


Para wisatawan melihat gelombang mendatang.

Namun, aku takjub membaca beberapa berita menarik tapi pelik yang berlaku sebelum malapetaka itu. Alam sudah menunjukkan tanda-tanda yang perkara buruk akan berlaku. Kekuasaan Ilahi sudah memperlihatkan banyak hidupan laut lari dari pusat gempa bumi untuk menyelamatkan diri. Para nelayan di Utara Semenanjung menyatakan mereka mendapat 'rezeki dari langit' apabila tangkapan di laut berlipat kali ganda beberapa hari sebelum kejadian. Ikan-ikan yang jarang diperolehi banyak yang masuk ke pukat. Mereka juga mendapati air pasang lebih tinggi dan surut lebih rendah dari kebiasaannya.

Cerita mangsa-mangsa dari Pulau Pinang pula menyatakan banyak hidupan laut terdampar di pantai-pantai selepas kejadian ombak besar pertama. Para pelancong yang berkelah terlalu teruja dengan kejadian itu dan datang mengutip ikan-ikan 'percuma' itu. Namun setelah kedatangan ombak kedua yang lebih besar, segalanya lenyap habis disapu sang gelora.


Seorang remaja menunjukkan ikan Kerapu yang mati terdampar di pantai.

Petanda malapetaka itu sudah dipertunjukkan namun kita insan lemah kadang-kadang sukar untuk mentafsirkan apa yang sedang berlaku. Mungkin kerana kita tidak pernah dilanda bencana sebegitu. Maklum bumi bertuah Malaysia bukanlah terletak di 'Lingkaran Api Pasifik' (Pacific Ring of Fire).


Seorang pelancong membelek ikan 'rezeki' petanda kejadian buruk bakal berlaku.

Mengikut pengalamanku pada hari kejadian, berita jam 1.30 tengah hari TV3 hanya mengkhabarkan kejadian gempa bumi di Aceh. Bagi kita, tiada ada yang perlu dikhuatirkan. Ini perkara biasa berlaku di negara lain. Kita tetap selamat. Namun, tiada siapa menduga pada waktu berita dikeudarakan itu, negara kita sedang dilanda ombak besar yang meragut lebih 60 orang dan 100 lagi masih hilang.

Pada pagi sebelum itu, aku berada di bandar Kuala Terengganu. Aku lihat pelik sungguh suasana kerana ramai orang berkumpul di luar bangunan tinggi. Apabila melihat berita jam 8.00 malam barulah kutahu semua orang berada di luar kerana mengalami gegaran. Bayangkan 800 km jauh dari pusat gempa bumi masih terasa goncangan itu.


Gurney Drive di Pulau Pinang ketika kejadian.

Sebagai manusia yang dikurniai akal fikiran, kita tidak seharusnya berpeluk tubuh, tidak melakukan apa-apa untuk menghadapi kejadian ini pada masa depan dan hanya berserah kepada takdir untuk memperlihatkan petanda-petanda itu. Ada yang mengesyorkan supaya diadakan pasukan pemantau pantai dan juga kerjasama internasional untuk menubuhkan sistem mengesan gerakan kerak bumi dan tsunami.

Harap pihak kerajaan dapat melakukan sesuatu bagi menghadapi masalah ini jika berlaku kembali. Pemantauan tidak seharusnya di pantai barat sahaja malah ia patut diperluaskan ke pantai timur dan Sabah dan Sarawak. Ketiga-tiga tempat ini lebih terdedah jika berlaku tsunami di Filipina atau Jepun yang juga berada di 'Lingkaran Api Pasifik' selain Indonesia. Bayangkan keluasan Laut China Selatan mampu membawa lebih banyak tenaga yang terhasil dari gempa bumi jika dibandingkan dengan Selat Melaka.

Pic Source: NST and its readers

21 Disember 2004

Great News!

I've read two interesting and great news in the newspapers today:

NEWS 1
Johor May Get LRT System


JOHOR BAHRU: The state is waiting for the go-ahead from the Federal Government for the construction of a Light Rail Transit (LRT) system here to ease traffic congestion and boost the public transportation system.

Works and Housing Committee chairman Datuk Baderi Dasuki said the Finance Ministry was studying the matter with a consultant firm which had been engaged to examine the feasibility of using the LRT system.

“We’re confident of a positive outcome from the study and construction works for the LRT system is expected to start in 2006,” he told the state assembly when winding up the debate on the state budget yesterday.

Under Phase One of the project, the LRT service will ply a 30km route from Skudai to the new Customs, Immigration and Quarantine complex and end in Pandan.

Phase Two will comprise two routes – a 10km route from Pandan to Ulu Tiram and a 20km stretch from Pandan to Pasir Gudang.

Baderi said the people were looking forward to the LRT system as an alternative to buses and taxis.


Source: The Star, 21 Dec 04

NEWS 2
Tesco to Open Terengganu Outlet in 2005


RETAIL giant Tesco Stores (M) Sdn Bhd will open its first outlet in Terengganu next year, making it the first hypermarket in the state.

The construction of the 15,000 sq ft hypermarket in Padang Hiliran in Kuala Terengganu is expected to start after the Chinese New Year in February.

State Local Government and Housing Committee chairman Datuk Ahmad Said said the State Government had given the green light to Tesco last month to open its outlet in Terengganu.

He said the opening of the hypermarket would generate new jobs and stop youth migration.

“We also welcome other retail giants to open their outlets in Terengganu,” he told Business Times yesterday.


Source: Malay Mail, 21 Dec 04

Wow, what a great news! Hope these two projects will commence. It's been since few years people started complaining about traffic jam in Johor Bahru. There's no change to roads/hiways up to date. The lanes remain the same although almost one million new vehicles invade onto the road yearly nationwide.

Hope with this Light Rail Transit (LRT) it will resolve the traffic woes here. For those who commute to Singapore daily will no more need own transport as the link also stops at the new CIQ. While for those who work in Pasir Gudang, later they can forget the infamous fatal Pasir Gudang Highway. No more buka puasa inside their cars during fasting Ramadhan month.

For Kuala Terengganu people, their dreams to have a hypermarket are almost fulfilled. To find a one-stop shopping place in Terengganu is very hard today. At least later, for those job seekers, they don't have to go down south anymore to find jobs like in Paka/Kerteh/Kemaman or even out of the state. The opening of the hypermarket will also give headache to those "kings" in KT like Maidin and Sabasun to woo their customers. Soon they will face a new and real battle. At the end, the consumers who benefit...

I still remember when McDonalds opened its first outlet in Kerteh, the reception was tremendous. It was opened until midnight to cater those continuously-keep-coming customers as some might say - Oghang Teghanung banyok pitih tapi dok tahu nok belanje ke mane...

18 Disember 2004

Anugerah Televisyen Asia 2004



Setiap tahun Anugerah Televisyen Asia diadakan untuk mengiktiraf para penggiat rancangan tv di Asia. Sebenarnya sebelum ini aku tak ambil peduli sangat tentang anugerah ini. Aku hanya ikuti perkembangannya sejak tahun lepas.

Bagi aku memang boring! Inisiatif untuk mengadakan anugerah ini telah diambil oleh Singapura dan kebanyakan kategori dimenangi oleh Kota Singa itu sendiri walaupun anugerahnya bertaraf Asia! Mungkin ia disebabkan negara-negara lain tak tahu akan kewujudan anugerah ini.

Aku masih ingat bagaimana Lydia Sum pelakon Living With Lydia bercakap punyalah lama! Buat lawak dalam Inggeris orang tak faham, lepas itu cakap lagi dalam Mandarin. Stesen tv terbaik pun dimenangi Singapura. Tapi yang OK hanyalah kemenangan pelakon komedi terbaik oleh Gurmit Singh dalam Phua Chu Kang.

Namun tahun ini memperlihatkan lebih banyak penyertaan dari negara-negara Asia. Hasilnya, ia memecahkan monopoli kemenangan Singapura. Mungkin juga kerana tahun ini lebih banyak juri dari pelbagai negara diambil. Dari Malaysia, ada juri dari TV3, RTM, NTV7 dan Astro.

Paling menarik adalah kemenangan rancangan Dunia Lain terbitan Trans TV Indonesia untuk kategori Program Realiti Terbaik. Rancangan ini mirip Misteri Nusantara di TV3 tetapi lebih hebat dan menyeramkan. Pada setiap rancangan dalam slot Uji Nyali, para peserta diuji keberanian mereka ditinggalkan di tempat-tempat angker atau keras.

Ini baru betul-betul realiti tv! Rancangan Gentayangan terbitan satu lagi stesen tv Indonesia, TPI juga terpilih untuk pencalonan terakhir tapi kalah di tangan Dunia Lain. (Sila klik di sini untuk membaca pos terdahulu berkenaan Dunia Lain dan Gentayangan).

Bagi penyertaan Malaysia pula, walaupun Akademi Fantasia tak tercalon untuk Program Realiti Terbaik sepertimana Dunia Lain dan Gentayangan, sekurang-kurangnya Aznil Nawawi mendapat pencalonan akhir untuk Penyampai Rancangan Hiburan Terbaik menerusi Konsert Akademi Fantasia. Tak sia-sia kau nangis Nil...

Berikut adalah keputusan bagi beberapa kategori pada tahun ini:

Best Documentary (31 minutes or more)
Joint Winners:
Mysterious Hanging Coffins of China
Discovery Channel

50 Years of Overseas Adoption of Korean Children
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Best Drama Series
Damo: The Legendary Police Woman
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Best Comedy Programme
Bubble Gang
GMA Network, Channel 7

Best Entertainment (One-off/Annual) Special
MTV Asia Awards 2004
MTV Networks Asia

Best Game or Quiz Programme
Fan Pan Tae
Workpoint Entertainment for Royal Thai TV Ch5

Best Reality Programme
Dunia Lain - Lawang Sewu
PT Televisi Transformasi Indonesia

Best Animation
Gokusen
Nippon Television Network

Best Social Awareness Programme
Pijar
PT Surya Citra Televisi Indonesia

Best Drama Performance by an Actor
Jack Kao for Over the Bridge, I'll See the Sea
Public Television Service, PTS Channel

Best Drama Performance by an Actress
Eula Valdes for Maalaala Mo Kaya: Remembering - Eatery
ABS-CBN Broadcasting, Channel 2

Best Comedy Performance by an Actress
Selena Tan for Daddy's Girls - Violet's Old Flame
MediaCorp TV, Channel 5

Best Comedy Performance by an Actor
Michael V. for Bubble Gang
GMA Network, Channel 7

Terrestrial Channel of the Year
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Cable & Satellite Channel of the Year
Discovery Channel

Pos berkaitan:
Watch TV
Misteri Nusantara
Who Wants To Be/Steal A Millionaire

15 Disember 2004

Hidup Harmoni dan Tolong Menolong

Lewat petang tadi aku keluar awal pergi makan malam. Entah kenapa hari ini aku rasa lapar sangat. Mungkin tahap metabolisme aku naik hari ni. Banyak latihan fizikal hari ni terutamanya projek "Show Your Abs" aku ni... ;-)

Destinasi aku hari selepas memikirkan di mana nak makan (memang susah nak fikirkan tempat makan ni supaya aku tak pergi ke kedai sama setiap hari) ialah warung nasi lemak di Jalan Dedap, Johor Jaya.

Sampai di sana aku nampak warung tu dah dibuka. Lampu dah dinyalakan. Sampai di kaunter, kelihatan makcik tauke sedang menggoreng ayam. Seorang gadis yang baru kerja turut sama membantunya. Anak lelakinya pula tengah makan nasi lemak yang dibeli di kedai lain (takkan nak makan nasi lemak mak dia, mesti boring kan...) sambil membaca surat khabar.

Rupanya aku pelanggan pertama hari ni. Aku bertanya sama ada mereka semua dah bersedia nak berniaga. Kata makcik tu tunggu sepuluh minit saja. Nasi lemak dah masak, tunggu ayam siap digoreng saja. OKlah, sekejap saja. Niat awal aku nak bungkus dibatalkan saja. Ahh... makan di sini saja. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Tak berbaloi kalau aku tunggu lama-lama dan tapau pula. Baik makan di sini saja. Jadi aku memesan Milo ais sementara menunggu nasi siap.

Setelah aku duduk, berpusu-pusu orang datang. Makcik tu nampak sedikit kelam kabut. Si gadis yang rupanya anak saudaranya itu kelihatan agak kekok menghadapi situasi sebegini. Seorang pembantu dari seberang yang biasa aku nampak pula pulang ke kampung halamannya. Mungkin cuti Raya tak habis lagi.

Semua yang datang itu terpaksa menunggu dulu. Untuk menghilangkan rasa bosan aku bermain permainan di telefon bimbit. Ahh boringlah! Lalu aku masuk ke WAP. Linenya pula amat perlahan. Akhirnya aku memerhatikan makcik dan pekerjanya bertungkus-lumus menyediakan jualan saja.

Dah lima belas minit aku menunggu. Anak saudara makcik itu tak menyiapkan hidangan nasi lemak lagi walaupun nasi lemak sudah sedia untuk dihidang. Kelihatan dia menunggu ayam siap digoreng. Tak apa. Dia masih baru.

Kemudian datang seorang lelaki Cina separuh umur datang. Ramah orangnya. Kelihatan seperti seorang pelanggan tetap. Dia bertanya kepada makcik sama ada dia boleh membantu di warung nasi lemak itu. Makcik hanya tersenyum.

Selang beberapa minit, ayam dah masak. Makcik itu pula bergegas mengangkat nasi lemak dari dapur ke meja penyiapan. Aku seperti biasa lekas bangun ambil penyepit dan piring dan terus ke bakul tos untuk mengambil ayam dan terus potong ayam tu sendiri. Kalau lambat, bahagian kegemaran aku nanti orang ambil... He..he.. Tapi sekurang-kurangnya aku mengurangkan beban makcik tu. Lepas potong, aku bawa sendiri ayam tu ke meja aku. Orang lain juga melakukan seperti aku. Mereka dah biasa.

Sambil tunggu nasi aku dihidang, aku ratah dahulu ayam tu. Sambil makan, aku ternampak seorang pelanggan lain mahukan sambal lebih. Dengan selamba dia pergi mengambil piring dan ambil sendiri. Ada yang lain menolong angkat ayam yang baru masak.

Seperti biasa, sesudah makan, semua orang membayar harga biasa. Tak ada meminta caj dikurangkan. Masing-masing faham dengan masalah makcik tu yang terlalu sibuk melayan pelanggan. Mungkin pada pandangan orang yang tak biasa di situ menganggap makcik itu patut membuka kedai lebih awal ataupun bersiap sedia lebih awal, bagi yang dah biasa jawapannya ialah tak apa, biasalah...

Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin kerana nasi lemak makcik tu sedap. Ayamnya digoreng berempah, bukan macam ayam Kentucky tetapi ayam yang digoreng bersama jintan dan beberapa rempah ratus lain. Di tempat-tempat lain di Malaysia, jarang dijumpai melainkan di Johor ini.

Tetapi yang paling mengagumkan aku ialah semangat muhibah para pelanggan makcik itu yang terdiri daripada pelbagai kaum. Seperti orang kata, demi mencapai situasi win-win, semua orang menolong antara satu sama lain. Untuk mendapat servis yang efisyen, masing-masing buat sendiri tanpa ada rasa marah atau kecewa. Bagi makcik itu pula, dia dapat menumpukan pada kerjanya. Kalau dia buat ala kadar untuk cepat, nanti nasi lemak itu pula tak sedap. Sapa nak jawab dik...

12 Disember 2004

Pattani - Sejarah Yang Dilupakan



Kalau disebut Pattani, kita terbayang yang tempat ini merupakan sebuah tempat bergolak di Siam. Apabila disebut Langkasuka, kita pula teringat ia adalah sebuah kerajaan berkuasa di Nusantara pada zaman silam. Namun tahukah kita Pattani dan Langkasuka adalah tempat yang sama?

Negeri Pattani sebenarnya sudah lama sejarahnya di Semenanjung Tanah Melayu, bahkan lebih lama dari Kesultanan Melayu Melaka. Pattani atau Langkasuka adalah sebuah kerajaan Melayu tua yang pada asalnya menganut agama Hindu kemudian Buddha dan akhirnya beralih ke Islam sampai ke hari ini. Kekuasaannya meliputi wilayah Selatan Thailand hari ini iaitu dari Senggora (Songkhla) hinggalah ke Kedah di bahagian barat dan Terengganu di bahagian timur semenanjung.

Asal perkataan Pattani dikatakan berasal dari perkataan "Pantai Ini" yang menggambarkan pantai di Pattani yang sesuai dijadikan penempatan yang makmur. Ada juga yang mengatakan ia berasal dari perkataan "Pak Tani" yang merujuk kepada pemilik pondok iaitu petani garam semasa Pattani mula dijumpai.

Semasa zaman kegemilangan Kerajaan Sriwijaya di Palembang, Sumatera, Sriwijaya telah menakluk Ligor (Nakhorn Si Tammarat di Thailand sekarang) dan menjangkau kekuasaannya ke selatan di Pattani. Pada masa itu terjadilah pemelukan agama Buddha oleh orang Hindu Pattani (Sriwijaya adalah kerajaan Buddha). Di bawah kekuasaan Sriwijaya inilah, Langkasuka maju dan makmur. Ini dibuktikan dengan besarnya ufti yang dibayar kepada Sriwijaya.

Langkasuka memeluk Islam hasil dakwah para pedagang Islam dari India dan Arab. Menurut sejarah, Raja Phya Tu Nakpa, pengasas Langkasuka, jatuh sakit tenat. Baginda terdengar akan seorang tabib Islam yang hebat lalu berjumpalah baginda dengan tabib itu. Tabib itu memberikan satu syarat yang baginda harus memeluk Islam jika sembuh nanti. Namun setelah sembuh, baginda tak jadi masuk Islam. Disebabkan baginda tidak mengotakan janjinya, dia jatuh sakit kembali. Setelah kejadian ini berlaku untuk kali ketiga, barulah baginda menganut Islam dan menamakan dirinya Sultan Ismail Shah.

Pattani mencapai zaman kegemilangannya semasa pemerintahan empat ratu iaitu Ratu Hijau diikuti Ratu Biru, Ratu Ungu dan akhir sekali Ratu Kuning. Pattani sangat berkuasa pada masa itu dan menjadi persinggahan para pedagang dari Arab, India, China, Jepun dan dari seluruh Nusantara sendiri.

Setelah kemangkatan Ratu Kuning, Pattani mengalami zaman kemerosotannya. Para pucuk pimpinan bercakaran sesama sendiri untuk merebut kuasa. Negeri-negeri jajahan takluk pula berusaha melepaskan diri. Dengan naiknya pelabuhan-pelabuhan lain di dunia Melayu seperti Johor, Melaka, Aceh, Banten dan Batavia (Jakarta), pelabuhan Pattani menjadi sepi dan Pattani hilang sebahagian besar sumber pendapatannya.

Pada tahun 1785, segalanya berakhir bagi Pattani. Mimpi buruk menjadi nyata. Negara dan anak bangsa tergadai. Siam telah berjaya menakluk Pattani dan berakhirlah sebuah negeri Islam Pattani. Sekalipun mungkin ada sinar pada tahun 1909 semasa Perjanjian Bangkok antara Siam dan Inggeris, Pattani tetap di wilayah Siam. Hanya Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu diserahkan kepada Inggeris. Walaupun ada desakan supaya Pattani turut diserahkan kepada Inggeris supaya dapat bersatu dengan negeri-negeri Melayu lain, Inggeris tetap dengan keputusan bahawa Pattani di bawah Siam demi menjaga hubungan baiknya dengan Siam.

Hasilnya, pada hari ini wilayah Pattani dahulu terpecah dua. Negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu mejadi Persekutuan Malaysia setelah merdeka dari Inggeris manakala Pattani menjadi tanah jajahan Thailand dengan terbahagi kepada beberapa wilayah seperti Pattani sendiri, Narathiwat (Menara), Yala (Jalor), Satun dan Songkhla (Senggora).

Seperkara menarik hasil peninggalan Kerajaan Islam Pattani ini ialah bahasa Melayu di Selatan Thailand secara rasmi ditulis dalam tulisan Jawi sehingga ke hari. Ada juga penulisannya ditulis Rumi disebabkan pengaruh tulisan Melayu di majoriti dunia Melayu lain tetapi tulisan Jawi menjadi keutamaan.

Pada hari ini, proses "Siamisasi" menjadi ancaman kepada tulisan dan bahasa Melayu Jawi ini. Kerajaan Thailand mengamalkan sistem satu bahasa di sekolah iaitu bahasa Thai. Hasilnya pelajar-pelajar Melayu hari ini kebanyakannya tidak tahu membaca bahasa Melayu dan lebih suka berbicara bahasa Thai.

Dengar cerita RTM akan memancarkan siaran RTM di Selatan Thai sebagai sumber maklumat untuk orang Melayu di sana. Jadi ke?

Hari ini, orang Melayu di Selatan Thailand juga mempunyai dua nama. Satu nama rasmi dalam bahasa Thai yang mempunyai nama keluarga (surname) untuk digunakan pada pengenalan diri atau di sekolah. Satu lagi nama Islam yang ada bin atau binti dan digunakan di rumah, masjid dan dalam bacaan talkin. Nama bin dan binti ini tidak dibenarkan di Thailand.

ref: Imam Nugraha SH, PULO.

09 Disember 2004

Layanan Kelas Pertama

Dah lama aku tak menulis di sini. Maklum sekarang ini asyik outstation saja. Bulan ini saja boleh dibilang dengan jari berapa hari aku ada di rumah. OKlah, rasanya bulan Syawal masih ada lagi. Di kesempatan ini aku ucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir batin.

Tadi semasa perjalanan pulang ke Johor Bahru menaiki kapal terbang, aku mendapat tempat duduk yang tak pernah aku dapat - barisan 5 paling hampir dengan laluan di tengah-tengah pesawat (5D). Di tempat ini aku hanya dipisahkan oleh langsir dari tempat duduk kelas pertama/perniagaan.

Setelah duduk, aku asyik memerhatikan para pramugari melayan penumpang-penumpang kelas satu itu. Aku lihat rata-ratanya ialah Mat Salleh dan Cina - mungkin orang Singapura yang membayar harga sama dengan kelas ekonomi Singapore Airlines. Selepas penumpang duduk, pramugari terus melayan penumpang sebaiknya. Kalau yang berkot, kot itu ditanggalkan dan disimpan di dalam almari kecil di depan kabin.

Mereka terus dihidangkan minuman ringan. Tuala kecil turut diberikan buat mengelap keringat. Kemudian pramugari mengambil pesanan makanan. Setelah kapal terbang stabil di awangan, pramugari terus melabuhkan langsir supaya penumpang-penumpang kelas ekonomi di belakang tidak dapat melihat penumpang-penumpang kelas pertama menikmati hidangan.

Melihat senario ini, aku terfikir bahawa di dunia ini duit adalah segalanya. Bayangkan kalau kapal terbang ini terhempas (nauzubillah...), mereka di kelas pertama pasti mendapat keutamaan. Sebabnya mereka membayar lebih. Lihat cerita Titanic, sebagai contoh, penumpang kelas pertama saja mendapat tempat di bot-bot kecemasan yang terhad itu. Yang membayar kurang, serahkan saja pada takdir.

Walaupun kisah layanan Titanic tak mungkin berlaku, di sini dapat dilihat ada wang segalanya pasti. Bayaran lebih menjanjikan pulangan lebih baik jika dibandingkan dengan yang membayar kurang. Yang kurang, dapatlah saja dengan apa yang dibayar itu.

Ada seperkara lucu belaku semasa aku mahu keluar dari pesawat itu. Setelah pesawat sepenuhnya berhenti, aku bergegas bangun, kiasu sedikit... aku belajar dari orang yang bekerja di Singapura naik bas nak pergi kerja... Aku berdiri paling hadapan sekali, di depan semua orang, paling dekat dengan langsir yang memisahkan kelas ekonomi dan pertama. Pramugari pada mulanya menutup langsir ini supaya penumpang kelas pertama dapat keluar dahulu. Setelah semua penumpang kelas pertama keluar, peramugari menyelak langsir itu. Terkejut 'beruk' dia nampak muka aku terpampang hampir dengan langsir yang diselak itu! Aku tak tahan nak gelak. Kalau seorang peramugari yang ayu bernama Ayu boleh juga... tapi ini orang lain.

Semasa balik ke rumah menaiki teksi, ternampak sebuah kereta pengiring orang kenamaan memberi petanda supaya kenderaan lain ke tepi. Ini satu lagi contoh klasik layan kelas pertama. Ada kuasa segalanya pasti. Undang-undang di jalanan tak lagi berguna. Mereka kebal. Tiga warna lampu isyarat bagi mereka adalah satu warna sahaja - hijau.

Pemandu teksi yang aku naiki itu rupanya juga bijak mengeksploitasi keadaan. Dia mengekori kereta mewah yang berplat nombor satu itu. Walaupun salah, sekurang-kurangnya aku cepat sampai ke rumah... Aku bertanya kepadanya sama ada dia kenal si pemilik kereta itu. Jawabnya mungkin ahli exco negeri.

Sepanjang perjalanan selepas itu, kami berbual pelbagai topik termasuklah penyalahgunaan kuasa, ekstrimisme dan juga kejelekan pelancong-pelancong yang pernah menumpangi teksinya. Seperti biasa, apabila perbincangan semakin menarik dan hampir ke klimaks, ia harus dihentikan kerana sudah sampai ke destinasiku. Perkara sama terjadi ketika aku ke lapangan terbang semalam. Pemandu teksi, kaki pancing, menceritakan kisahnya mendapat ikan boleh berkelip matanya dan pelbagai gangguan ganjil yang lain.

01 November 2004

Bulan Ramadan - Bulan Makan?

Dah dua minggu lebih kita berpuasa. Sekejap saja rasanya dah nak raya. Ramai orang dah berpusu-pusu membeli belah barangan keperluan raya. Radio pula dah mula pasang lagu raya. Sebut fasal lagu raya, Era, seingat aku dah mula ke udara lagu raya sejak minggu kedua lagi. Maklumlah radio nombor satu kena buat apa saja mula-mula sekali. Dulu, radio ini dikritik hebat kerana memasang lagu raya sebelum puasa lagi kerana mahu mendahului orang lain.

Bulan puasa juga merupakan rezeki kepada para penjual. Banyak jenis makanan, minuman dan lauk-pauk dijual untuk berbuka ataupun bersahur. Rambang mata dibuatnya. Apa saja jenis ada dijual dari Kuih Tahi Itik hinggalah ke Batang Buruk. Hinggakan bulan puasa tak salah dikatakan bulan pesta makanan. Di bazar-bazar Ramadan, ia bagaikan one-stop centre untuk membeli berbagai-bagai makanan. Kadang-kadang kita tak tahu di mana makanan ini dijual di bulan-bulan selain puasa. Alih-alih, ada saja di bulan puasa ini.

Bagi aku, aku ada beberapa makanan kegemaran di bulan puasa ini sehinggakan aku adakan pusingan untuk menikmati makanan ini sehari-hari. Di JB, banyak bazar Ramadan didirikan. Selain dari yang diluluskan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), ada juga pasar-pasar borong persendirian yang membuat bazar-bazar Ramadan sendiri. Antara yang popular seperti yang ada di Stadium Larkin, Kampung Melayu, Bandar Baru Uda (bazar Ramadan peringkat kebangsaan), Pasaraya SMart dan lain lain.

Di Johor, ada beberapa makanannya unik dan mungkin tidak terdapat di tempat-tempat lain di Malaysia. Dengan asimilasi budaya lain seperti Jawa dan Arab, lahirlah makanan seperti Nasi Ambang, Nasi Rawon dan juga Air Katira.

Berikut adalah beberapa makanan kegemaran aku:

Image hosting by Photobucket
Air Katira Abu Bakar. Air yang berwarna hijau muda ini terdiri daripada air pandan, susu, biji selasih, buah kurma dan lain-lain yang aku tak tahu. Airnya manis sesuai untuk berbuka. Boleh didapati di Bazar Ramadan Stadium Larkin dan Kampung Melayu. Aku lihat banyak peniaga menggunakan jenama mereka sendiri sebagai taktik melariskan jualan. Mereka menggunakan nama-nama yang sudah established.

Image hosting by Photobucket
Nasi Ambang. Ikut slang Jawa disebut "Nasi Ambeng". Nasi ini ada banyak lauk dicampur sekali. Ada mi goreng atau mihun, sayur campur, tempe, tahu, ayam, daging dan sambal diperbuat dari kelapa. Banyak tempat boleh didapati tetapi kegemaran aku ialah di Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang. Kalau ke Pasir Gudang, semasa balik mesti mampir dulu...


Image hosting by Photobucket
Nasi Kerabu Tepi Mahkamah Kota Bharu. Walaupun jauh dari kampung halamanku, namun aku masih boleh nikmati makanan ini. Nasi kerabu berasal dari Pantai Timur, khususnya Kelantan dan Terengganu. Nasi biasanya putih atau ada juga berwarna biru atau kelabu bergantung kepada pewarna. Ada pucuk-pucuk daun ataupun "pucuk kayu" seperti bunga kantan, daun limau (aku tak tahu sangat, tahu makan je...) dicampur sekali. Selain itu, ada juga budu, sambal ikan, ayam dan daging bakar. Yang berjual ni orang Kelantan. Katanya resepi asal kedai tepi mahkamah di Kota Bharu. Nanti aku periksa jika ke Kota Bharu.

Image hosting by Photobucket
Nasi Kerabu Kampung Melayu. Kalau yang atas tadi tak cantik sangat persembahan dia, tapi sedap, yang ini cantik tapi aku tak suka sangat sebab agak kering, tak berkuah. Yang ini, kombinasi lauk boleh dipilih sendiri. Mungkin salah pilih agaknya itu yang tak sedap...


Image hosting by Photobucket
Rojak Asma. Ini satu lagi menggunakan nama orang. Rojak ini sedap sebab banyak jenis komponen rojak boleh dipilih seperti cucur, kentang, tempe, sotong dan lain-lain. Disebabkan banyak pilihan, kadang-kadang aku tak sedar sudah banyak yang dipilih hinggakan sakit perut dek makan terlalu banyak. Kadang-kadang, beberapa hari baru habis makan. Yang baki disimpan dalam peti sejuk dan dipanaskan kembali bila mahu dimakan.

Akhir kata, kepada semua pelungsur dan pembaca, sabarlah melihat makanan-makanan di atas jikalau sedang berpuasa. Selamat menjalani ibadah puasa dan sedihlah, Ramadan semakin menghilang, jangan nak raya je...

26 Oktober 2004

Mujo

Below is a funny article sent by a friend. Happy reading.
________________________________________________

Mujo or mujur in Standard Bahasa means "fortunate" or "lucky". In Terengganu it means more than that. Mujo is an attitude, a testament to the optimism of the Terengganu folks. I believe that Terengganus are optimistic. I haven't heard of any suicides there yet. No news whatsoever of people jumping down from coconut trees or drinking expired budu(preserved anchovy thick sauce) neat in order to expire themselves. You must remember that Terengganu people lived with ferries, morning papers that came in the night and other things people in the West Coast take for granted. In spite of doing without 4D shops, discos, malls or Hot
Spot-enabled coffee houses, they are surviving well without any mental hospital in sight. All because they have mujo.

Like I mentioned previously, mujo encapsulate a philosophy in itself. It
means one should thank God that it is not worse.

Time for an illustration. (Cut to a scene of 3 village ladies in their kemban washing clothes by the village well)

Mok Long Selamoh: Guane doh adik mung Mek?
(How is your brother Mek?)

Mok Teh Som : Bakpe pulok adik dia?
(What happened to her brother?)

Mok Long Selamoh: Laaa! Mung dok tau ke Som?
(You don't know Som?)

Mok Teh Som : Dok tau setarang baghoh kita.
(I don't know anything)

Mok Long Selamoh: Adik Mek ni kena langgor lori kemareng.
(Mek's brother was knocked down by a lorry yesterday)

Mek Beso : Bukang lori Mok Long, beng ikang!
(It wasn't a lorry Mok Long, it was a fish van)

Mok Long Selamoh: Mujo bukang lori!
(Lucky it wasn't a lorry)

Mok Teh Som : Pah tu? Terok ke?
(Then? Was he seriously injured?)

Mek Beso : Kaki patah sebelah......
(One leg was broken)

Mok Teh Som : Mujo dok patoh dua dua
(Lucky both legs weren't broken)

Mok Long Selamoh : Tu pong mujo dreba beng dang brek.
(It was lucky that the van driver braked in time)

Mek Beso : Mujo beng tu dok laju..
(Lucky the van wasn't going fast..)

(Fade to black.)

If both legs were broken, the response would be "Mujo dok pecoh pala"(Lucky the head wasn't broken). If the head WAS broken, the response would be "Mujo dok mati" (Lucky he didn't die). If the worst happened and the brother died, the mujo would still surface. "Mujo lah bukang adik kita" Lucky it wasn't my brother). You get the drift.....

Mujo. A nice word. Adopt it. Embrace it. It will preserve your sanity.


05 Oktober 2004

Singaporean - Kiasu and Speak English

I got a rare call from Rudy that he would be in JB last weekend. He said he would be attending a course in Senai and asked me to bring him out after the course finished. Being a DVD pirate, of course, he wanted to go to Holiday Plaza - a heaven for DVD and computer software pirates. I replied, hey since you are here in JB, why don't you bring your passport too? Aha... ;)

Being very eager to take my challenge, he went to apply for a passport as his passport already expired long time ago. Despite all his efforts to prepare required documents in a very nick of time, all he got was his application wouldn't be approved because he didn't bring along his mother's passport! The officer gave the reason because he was born in the UK. Ahh... if it's like this, Rudy, you better apply UK passport then... Luckily on the next day, he came again and his application was approved in a short time, suprisingly...

On Saturday after picking him up at Senai, we went to Holiday Plaza. We bought few dozens of DVDs and we spent more than hundred Ringgit for DVD itself! Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Rudy bought all titles he wished. Up to you... understood that you might not have this chance regularly. I also suprised that the DVD price has dropped from RM10, which I usually buy to RM8. Wow, that's great!

On Sunday, we started our journey to Singapore by bus. I didn't want to go by car as the bumper-to-bumper traffic at the causeway might cramp my legs while driving my manual car.

We took a bus at Larkin. In the bus we talked about the life in JB. Rudy said he wouldn't live in JB as the life's too hectic. Even if we work in JB, we still have to face those commuters who live in JB go to work in Singapore everyday. They chase their time so do us. Not to mention increasingly traffic woes, the life mustn't be enjoyable.

We also talked about kiasu. This term is so popular and relevant to Singaporean. Originated from a Hokkien adjective word, kiasu means afraid to lose. Examples of this behaviour are such as always want to win, outdo everyone and insist on cheaper price or even for free.

When the bus was about to stop at the checkpoints, we could see an example of kiasu. A few people quickly sat up and went near to the bus door even before the bus stopped. They wanted to get in to the checkpoints first and be the first to queue to get their passports endorsed.

At the checkpoints, everything was smooth as more counters were opened on that day. Our bus stopped at Kranji MRT Station and we then took MRT to our first destination, Orchard Road.

In the MRT, we saw again another example of kiasu. A boy teenager gave a seat to an old woman whom just entered into the MRT but like a lightening, a middle age woman quickly sat and talked to another woman who already sat beside her. We both shook our head seing this incident. Mmm... Rudy, you'd learn fast...

After arriving at Orchard MRT Station, we went to Al Falah Mosque to perform prayer. Then we went to Takeshimaya doing window shopping and eating. After that, we spent few hours at Borders book store.

Before heading to Mustafa Centre, we went to Al Falah Mosque again. After finishing prayer, we heard a few small Malay/Muslim kids speak English. This is quite rare in Malaysia. Malay kids in Malaysia can only be really conversant in English after entering schools.

This is no suprise though in Singapore as the talking language or lingua franca between races is English. English has been fast replacing Malay language (Bahasa Melayu) as the lingua franca after Singapore was separated from Malaysia eventhough Bahasa Melayu is the national language. All schools including vernacular schools such as Chinese in Singapore had been changed their teaching languages to English. All subjects are taught in English except mother tongue languages.

I remember Karim Raslan spoke about Singapore on TV1 last week. He said Singaporean think too global, looking to far places like US, Europe and China. They forget about their surroundings. They omit and cannot speak Bahasa - the lingua franca in this region, spoken by about 250 million people. He remembered one of his friends from Singapore struggled to order teh tarik! However, one interesting fact is that their Prime Minister is fluent in Bahasa.

We stopped at Farrer Park MRT Station and noticed a lot of Bangladeshis (may be Indians too - we couldn't distinguish between them...) gathered around the place. They might be the foreign workers who were allowed by their employers to go out during weekend. We could hardly walk through their groups. One bad thing about these foreigners was that they liked to litter. Lots of food packagings were thrown onto streets. The police attended to the place couldn't do anything as they were a huge crowd.

At Mustafa Centre, we bought few cheap items especially perfumes which were half of that Malaysia price. Mustafa Centre is really a must go place for shopping in Singapore. They are a direct importer of rare products from overseas especially from India and that's why the prices are cheap. The shop also opens 24 hours, offers ample parking spaces and even free at night. In Malaysia, the closest identical shop would be Maidin Store. However, I think Mustafa offers wider range of products and cheaper prices for high end products.

When we went out of Mustafa Centre, we heard a few makciks spoke English while having drinks. We both were silent. After few steps ahead, we both broke into a big laugh. Tak tahan because they spoke English in a very pekat Malay accent. Anyway, this is Singapore!

On the way back, I had to stand up in the MRT almost until our destination at Kranji as it was full with those Banglas. I had to stand with one leg alternately in order to reduce pain after walking a day long. Sigh, what a journey...

Related post:
Siti Nurhaliza Can't Speak English?

01 Oktober 2004

Semut

Semut merupakan binatang yang terkenal dengan sifat kerajinannya. Hidup di dalam koloni tersendiri, semut mempunyai hirarkinya sendiri yang terdiri daripada permaisuri, semut jantan (untuk tujuan mengawan dan mati selepas itu) dan juga para pekerja.

Seperkara menarik tentang semut ialah cara mereka berkomunikasi. Semut berkomunikasi melalui sejenis bahan kimia dipanggil pheromones. Sebagai contoh, apabila seekor semut pekerja menemui makanan semasa perjalanan pulang ke sarangnya, dia akan meninggalkan bekas pheromones tadi dan dalam masa yang singkat, semut-semut lain akan mengikuti jejak itu. Mereka akan meningkatkan tahap tinggalan pheromones itu apabila mereka pulang kembali ke sarang dan membawa lebih banyak semut ke punca makanan itu. Apabila makanan itu mulai habis, jejak pheromones itu dikurangkan dan akhirnya perlahan-lahan dihilangkan.

Seperti serangga-serangga lain, semut menghidu bau melalui sesungutnya. Sesungut semut mudah digerakkan dan dengan sepasang sesungut, informasi berkenaan arah perjalanan dan tahap pheromones mudah diperolehi. Melalui pheromones, semut juga dapat mengenal pasti kumpulan kerja masing-masing, sama ada semut pencari makanan ataupun semut pembina sarang. Paling menarik, permaisuri semut mengeluarkan sejenis pheromones tersendiri dan tanpanya, para pekerja akan mula membesarkan permasuri baru.

15 September 2004

10 Bangunan Tertinggi di Kuala Lumpur

Sebagaimana diketahui, Menara Berkembar PETRONAS bukan lagi bangunan tertinggi di dunia. Pada Ogos 2003, Menara Taipei 101 di Taiwan (kanan) telah memintas ketinggian 452m Menara Berkembar PETRONAS dan ia mencapai ketinggian puncak 508m pada Oktober 2003. Bangunan baru tertinggi dunia itu dijangka siap pada tahun ini. Walau bagaimanapun, Menara Berkembar PETRONAS masih lagi menara berkembar tertinggi dunia ...kata Mahathir.

Apa-apa pun, mari kita lihat lapan bangunan lain yang tertinggi di KL.


1. Menara Berkembar PETRONAS I 452m, 88 tingkat, 1998
2. Menara Berkembar PETRONAS II 452m, 88 tingkat, 1998
3. Menara Telekom 310m, 55 tingkat, 2001
4. Menara Maybank 244m, 50 tingkat, 1988
5. Empire Tower 238m, 62 tingkat, 1994
6. Menara Maxis 212m, 49 tingkat, 1998
7. Bangunan AmFinance 210m, 50 tingkat, 1998
8. Berjaya Times Square, Tower A & B 203m, 48 tingkat, 2003
9. Menara Multi Purpose 198m, 40 tingkat, 1994
10.Maju Perdana, Tower 1 196m, 50 tingkat, 2002

08 September 2004

Melaka Bandaraya Bersejarah

Kali ini tak ada cerita menarik kecuali koleksi gambar yang aku ambil di Melaka tempoh hari. A picture speaks thousands of words. Untuk melihat koleksi penuh, sila klik di >>sini<<

Image hosting by PhotobucketImage hosting by PhotobucketImage hosting by Photobucket

Pos berkaitan:
Puteri Gunung Ledang

02 September 2004

Puteri Gunung Ledang



Melihat pelbagai promosi dan pariwara yang saban hari ditonjolkan di media massa dan elektronik, aku bagaikan tak sabar-sabar untuk menonton filem ini. Ditambah pula desakan seorang teman, aku ke pawagam untuk menonton filem ini. Sebenarnya, aku tak pernah menonton filem Melayu di wayang sejak dari zaman sekolah menengah dulu lagi. Aku hanya tengok VCD saja.

Aku memang berminat dengan cerita-cerita yang mengisahkan sejarah negara di masa lampau tapi aku rasa cerita-cerita yang ada dikeluarkan dua-tiga tahun kebelakangan ini macam kurang ada 'feel' dan impaknya. Hanya sutradara-sutradaranya yang heboh memperkatakan kebaikan filem-filem mereka, padahal aku lihat hasil mereka tak seberapa.

Setelah menonton filem ini, aku rasakan industri filem kita sudah keluar dari sempadan bulatan kecil yang mereka agung-agungkan selama ini. Dengan terhasilnya filem Puteri Gunung Ledang ini, aku melihat satu bulatan baru dilakar dengan radiusnya yang lebih besar.

Filem ini seolah-olah membuka mata kita bahawa kita ada kekuatan tersendiri yang kita lupakan. Selama ini kita hanya berkiblatkan kekuatan filem-filem Hollywood. Kita ada kekuatan seperti kata-kata yang cantik berbunga-bunga, tajam dan mendalam maknanya. Orang-orang dulu juga mempunyai kekuatan hubungan batin dan berkebolehan menggunakan indera keenam.

Sebelum menonton filem ini, sedikit homework harus dilakukan. Kita yang memang arif dengan Kesultanan Melayu Melaka harus tahu sejarah Kerajaan Majapahit dan Kesultanan Demak.

Kerajaan Majapahit adalah sebuah kerajaan Jawa yang menganut agama Hindu. Terletak di Jawa Tengah, puncak kegemilangan mereka adalah di zaman pemerintahan Raja Hayam Wuruk dengan patih Gajah Mada yang terkenal dengan Sumpah Palapa. Plot cerita ini mengisahkan zaman kejatuhan Majapahit disebabkan genggaman semakin longgar di wilayah-wilayah pesisir di samping perluasan pengaruh Islam oleh Kesultanan Demak.

Kesultanan Demak pula juga merupakan suatu empayar Islam yang berpusat di Pulau Jawa. Wali Songo (sembilan) dikaitkan dengan kesultanan ini. Demaklah yang bertanggungjawab memberikan nafas Islam di Jawa dengan menolak agama asal penduduk Jawa, Hindu ke tepi. Di Bali, penganut Hindu yang ada hingga ke hari ini merupakan kalangan yang tak mampu dijangkau Demak.

Cerita ini berlangsung amat perlahan kerana ia memfokuskan ekspresi para pelakon dan suasana sekeliling yang sarat dengan pelbagai mesej tersirat disamping dialog-dialog yang ada. Penonton harus faham dengan keadaan ini dan fikiran perlu diset dengan betul sebelum menonton. Satu babak terlepas akan mencacatkan jalan cerita ini.

Sebagaimana yang kita maklum, orang Melayu zaman dahulu di Semenanjung dan Sumatera kaya dengan bahasa yang cantik dan indah. Dialog-dialog Hang Tuah, Bendahara (Tun Perak?), Sultan Melaka dan Tun Teja penuh dengan bunga-bunga puitis. Hal ini berbeza sekali dengan budaya Jawa yang banyak menggunakan bahasa isyarat. Di Jawa, ada kehidupan yang ada hubungan batin, dipanggil ilmu Kanuragan, menggunakan deria keenam. Satu babak 'pelik' yang melibatkan Gusti Adipati Handaya Ningrat (lakonan Alex Komang), Patih (Slamet Rahadjo) dan Mbok (Christine Hakim) menggambarkan perlakuan bahasa isyarat ini. Patih hanya mendengus tanda memarahi Mbok manakala Gusti Adipati hanya menggunakan memek muka.

Di samping kekuatan fizikal para pahlawan dahulu, kesaktian mereka yang selalu kita baca dalam hikayat-hikayat lama juga dipaparkan. Filem ini bijak menzahirkan elemen-elemen halus ini dan mengaitkannya dengan dunia nyata.

Filem ini juga mencatat sejarah sebagai filem paling banyak menggunakan tenik CGI dan super impose. Sebagai contoh, mereka bijak menggabungkan lokasi istana Sultan Melaka dengan latar belakang pantai yang diambil di Pulau Perhentian. Di pantai itu pula ditambah pelbagai perahu, bot dan tongkang dari seluruh Asia bagi menggambarkan kesibukan pelabuhan entreport Melaka.

Antara babak menarik yang aku suka ialah babak Gusti Putri Retno Dumillah lakonan Tiara Jacquelina menghalang rombongan meminang Sultan Melaka. Teknik CGI begitu berkesan dan paling menarik bagiku adalah adegan Gusti Putri bertukar menjadi Nenek Kebayan lakonan Ruminah Sidik.

Antara lain adalah babak percakapan batin antara Gusti Putri dengan Gusti Adipati. Gusti Adipati yang telah sampai ke Melaka bertutur secara batin dengan Gusti Putri yang ada di puncak Gunung Ledang. Bagi menzahirkan perbualan mereka, penonton ditunjukkan seolah-olah Gusti Putri ada bersama Gusti Adipati pada masa itu. Mereka hanya menggunakan ekspresi muka, tanpa menggunakan mulut untuk berbicara. Penonton pula diperdengarkan dialog bergema mereka di latar. Satu lakonan cukup mantap keduanya-duanya.

Watak yang kulihat memberikan impak besar terhadap filem ini adalah lakonan mantap M Nasir sebagai Hang Tuah dan Datuk Rahim Razali sebagai Bendahara. Mereka diperlihatkan sebagai bijak dan berfikiran amat tajam. Antaranya adalah watak Tuah yang tahu Nenek Kebayan adalah sebenarnya jelmaan Gusti Putri sedang rombongan lain tak mengetahuinya. Cara pertuturan natural Datuk Rahim Razali pula amat bersesuaian dengan watak Bendahara itu.

Tiga pelakon undangan yang gah dari Indonesia juga tidak harus diketepikan. Lakonan mereka cukup mantap. Adegan paling terkesan adalah dari Christine Hakim sebagai Mbok adalah semasa dia membunuh diri. Dalam adat lama Jawa, Raja (dalam konteks ini Raja di Kadipaten - negeri) adalah orang mulia. Raja tidak bisa melakukan hukuman bunuh karena itu adalah perlakuan jelek. Lantas, setelah menderhakai Raja, Mbok harus membunuh dirinya sendiri. Para pemirsa seolah-olah ditahan nafas melihat babak sayu Mbok ini.

Gusti Adipati lakonan Alex Komang pula bagiku adalah watak yang paling banyak menggunakan tenaga. Dia menggunakan otot-otot mukanya untuk memperlihatkan wajah bengis, marah dan tertekan di sepanjang cerita ini.

Tiara sebagai Gusti Putri pula harus diberi pujian atas usahanya menJawakan dirinya sendiri. Lakonannya amat baik sekalipun terdapat sedikit kelemahan kecil. Kata Slamet, puteri Jawa tidak boleh bola matanya meliar, ironi kepada kesopanannya. Aku dapat dengar dua-tiga perkataannya yang masih berbunyi bahasa Malaysia, tidak bahasa Indonesia.

Watak paling menyenangkan adalah watak Raja Ahmad lakonan si cute-mute Muhd Naufal. Aku suka melihat babak pertabalan Raja Ahmad sebagai Raja Muda di mana si kecil ini mengensot bersilang lutut menghadap Sultan. Si kecil ini juga mencetus emosi penonton dalam adegan sedih dan cemas sebelum Raja Ahmad hendak dibunuh oleh ayahandanya sendiri, Sultan Melaka bagi memenuhi permintaan Puteri Gunung Ledang.

Apapun, sukar untuk dicari kelemahan filem ini. Sebarang kritikan haruslah berlapik fakta, bukan sekadar seperti mengkritik pelajar Akademi Fantasia sahaja. Satu adegan yang boleh mencetus kontroversi adalah babak tentara Demak yang berjubah menyerang Majapahit kerana tidak menerima Islam. Pihak yang kurang faham akan membuat kesimpulan cetek. Namun ini adalah fakta dan penjelasan harus ada bagi menjawab persoalan ini. Kelemahan kecil lain adalah lakonan 'moden' Adlin Aman dan Sabri Yunus.

Satu persoalan besar setelah filem ini dipertontonkan ialah bagaimana ia mampu mengembalikan pelaburan memecah rekod sebanyak RM20 juta itu. Rekod kutipan pegangan Sembilu hanya RM6 juta manakala filem asing hanya mampu mencecah RM18 juta. Sebagai rancangan pemasaran, filem ini dikhabarkan akan ditayang di luar negara. Walau bagaimanapun, bagiku, nilai yang dibawa oleh filem itu sendiri yang mampu melonjak lebih RM20 juta. Kalau dari segi komersialnya tidak berbaloi, sekurang-kurangnya ia menjadi perintis untuk keluar dari kepompong kerdil selama ini.


25 Ogos 2004

Lawatan Ke Indonesia - Bahagian Akhir

Apabila matahari terbenam, kami sampai ke Bandung. Mengikut perancangan awal, kami mahu mencari hotel dahulu, hinggakan Eri membeli satu peta dari pedagang asongan sebagai panduan. Namun puas mencari, tiada hotel yang masih ada bilik kosong. Semuanya penuh ditempah di musim libur begini. Tambahan pula, Pilpres hanya dua hari lagi. Akhirnya kami pergi membeli-belah dahulu. Kalau membuang masa mencari hotel, takut-takut nanti kedai sudah ditutup.

Apabila melihat tanda-tanda harga di sini, aku dapati barangan di sini murah sekali. Harganya adalah separuh harga barangan di Malaysia, terutama sekali pakaian kerana pabrik-pabriknya terletak di sini. Kami berborong sakan. Deli dan Nizam pula membeli lebih untuk dijual kembali di Malaysia nanti.

Setelah membeli belah, kami meneruskan pencarian hotel. Namun semua yang kami temui telah penuh ditempah. Reza memberi cadangan supaya bermalam di rumah pacarnya saja. Aku menolak kerana tak mahu menyusahkan orang. Tambahan pula kami ramai, bertujuh. Reza sebenarnya adalah pramuwisata kami ke Bandung kerana dia selalu ke sini bertemu pacarnya. Tapi dia kurang ingat jalan-jalan di sini dan itu yang membuatkan kami berpusing-pusing di tempat yang sama. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya ada di kalangan kami yang tahu serba sedikit keadaan di Bandung, dibandingkan dengan kami yang tak tahu apa-apa ini.

Setelah puas mencari, kami ternampak Hotel Mutiara. Kami memperjudikan nasib menanyakan kalau-kalau ada kamar yang kosong. Nasib kami baik kerana masih ada sebuah bilik besar untuk enam orang. Harganya RM300 semalaman. Boleh tahan harganya dan ini tentu boleh memuatkan kami yang tujuh orang ini. Aku ingatkan biliknya macam hotel biasa namun keadaannya di tahap asas sahaja. Tiada katil, tiada karpet munutupi lantai, yang ada hanyalah sebuah televisyen dan enam tilam disusun sebaris persis di waktu peperiksaan di asrama sekolah menengah dahulu. Tetapi tandasnya okey. Tak apalah, sekurang-kurangnya kami ada tempat tidur daripada bermalam di dalam mobil!

Kami bersiap, mandi dan sembahyang dan keluar lagi menemani Reza bertemu pacarnya sekaligus makan malam. Asalnya kami merancang untuk makan di puncak sebuah bukit yang dingin, dan aku dah bersiap dengan baju sejuk, tetapi dibatalkan kerana tiada kesempatan dek tersesat mencari rumah pacar Reza. Tambahan pula semua orang tak sanggup menunggu kerana lapar!

Kami hanya bertemu rumah pacar Reza pada pukul 11.00 malam. Setelah bersalaman dengan orang tuanya, kami keluar bersama-sama pacar Reza untuk makan. 'Sporting' sungguh orang tua ini membiarkan anak gadisnya keluar di waktu-waktu malam begini! Tapi aku percaya mereka menaruh kepercayaan besar buat Reza.

Kami berhenti di sebuah warung untuk makan Pecel Lele - sejenis makanan yang aku dengari dalam lirik lagu Dasarese dendangan Wong Pitoe (disebut pitu, bererti nombor tujuh dalam bahasa Jawa). Namun kami berpindah ke kedai lain kerana nasi sudah habis. Di sebuah kedai lain itu, Pecel Lelenya pula yang sudah habis! Mmm... kecewanya tak dapat makan Pecel Lele. Nasi pula yang tinggal hanya untuk tiga orang dan yang lain harus ambil mi. Tiada pilihan kerana sudah larut malam, kami bedal saja. Sebaliknya, sedap juga makanan di sini!

Selepas makan dan menghantar pacar Reza pulang, kami balik ke hotel. Sebenarnya aku dah separuh sedar sejak keluar dari hotel tadi kerana mengantuk sangat. Dah beberapa malam sejak dari Malaysia lagi aku tak cukup tidur. Entah-entah apa yang aku cerita sejak keluar hotel tadi tak betul. Mana aku ingat sangat... He...he...

Pagi besoknya semua orang bangun lambat. Pukul 8.00 pagi baru tersedar (9.00 pagi waktu Malaysia). Setelah mandi, bersubuh 'dinasor' dan bersarapan, kami meneruskan perjalanan balik ke Jakarta. Kami tak mengambil laluan melewati Puncak semasa kemari, sebaliknya melalui laluan lain yang lebih dekat supaya cepat sampai ke Jakarta nanti. Di awal perjalanan aku pening dan hendak mabuk kerana melalui jalan berbengkang-bengkok di cerun-cerun bukit. Tapi aku dapat tahan dan terus tertidur hinggalah sampai ke Jakarta.

Pukul 2.00 petang kami sampai ke Cempaka Mas untuk membeli batik dan cenderahati lain untuk dibawa pulang. Mengikut perancangan awal, kami mahu ke Tanah Abang tapi kerana kesuntukan masa, kami batalkan saja. Ada seperkara lucu di sini. Puas kami menunggu Deli dengan proses tawar-menawarnya dengan seorang pekedai batik di situ. Selepas setengah jam, yang diperolehinya hanyalah potongan sebanyak Rp1000 sahaja! 50 sen sahaja! Ekekek... sedekah sajalah...

Setelah di Cempaka Mas, kami berhenti di Masjid At-Tin untuk bersolat. Masjid ini dibina hasil sumbangan Almarhumah Ibu Tien, isteri mantan Presiden Soeharto dahulu. Kami mahu ke Taman Mini selepas itu, tapi tak dapat masuk kerana ditutup awal sempena libur Pilpres keesokannya.

Kami terus ke Thamrin pula. Barangan di sini lebih mahal kalau dibandingkan dengan di Bandung. Hampir dua kali ganda. Tapi kami hanya mencari kaset sahaja. Kami mencari kaset penyanyi-penyanyi popular Indonesia di lagunya banyak berkumandang di Malaysia seperti Sheila On 7, Melly Goeslow, Ari Lasso, Glen dan lain-lain. Harga kaset memang murah di Indonesia! Separuh harga dibandingkan dengan yang di Malaysia. CDnya pula lebih mengejutkan - RM15 sahaja! Rekod Siti pun ada dijual di sini! Baik beli di sini sahaja!

Sebut nama Siti, di mana saja kami memperkenalkan diri sebagai orang Malaysia, pasti orang bertanyakan Siti. Memang ngetop Siti di sini. Maklumlah dia baru saja membuat konsert di Indonesia. Dia telah muncul di Konser Gemilang Cahaya yang membariskan pelajar-pelajar Akademi Fantasi Indonesia (AFI) dengan para pelajar AF 1 Malaysia. Semasa di awal perjalanan di Bandung tadi pun, aku dengari di radio yang dua lagu Siti masuk carta 10 terbaik Indonesia. Begitulah penangan Siti di seberang!

Pukul 11 malam kami pulang ke rumah Eri. Kami makan malam dengan membeli sate dan mi goreng yang dijual sang penjaja jalanan. Makanannya memang sedap! Alangkah baiknya kalau ada orang berjual sebegini di Malaysia. Tak perlu aku susah-susah memikirkan hendak makan malam di mana kerana pasti ada orang datang bertanyakan apa yang mahu dimakan. Yang ada di kawasan perumahan aku hanyalah si penjual roti. Itupun macam biskut - sekejap ada, sekejap tak ada.

Image hosting by Photobucket Apabila bangun pagi, semua orang dah bersiap awal. Maklumlah hari ini hari yang bersejarah bagi Republik Indonesia - Pilpres pertama. Setelah bersarapan, kami dan keluarga Eri bagaikan satu rombongan keluar ke tempat pengundian. Kata ibu Eri, kami boleh jadi pemantau!

Image hosting by Photobucket Pada fikiran aku, Pilpres di sini adalah suatu proses yang rumit dan ketat. Namun, yang aku dapati ia tidak sekali! Kami bukan warga Indonesia dibenarkan masuk ke tempat pengundian. Kami bersalaman dengan para petugas dan juga dibenarkan mengambil gambar bersama-sama mereka! Di sini, kertas undi tidak dipangkah tetapi dicoblos, iaitu melubangkan bahagian calon Pilpres yang dipilih dengan sebatang logam sebesar pena yang tirus hujungnya. Aku lihat prosesnya lancar sekali. Tiada haru-biru seperti yang digembar-gemburkan.

Selepas mencoblos, kami pulang dan kami dapati sudah ramai sanak-saudara Eri berkumpul di rumahnya semata-mata mahu menghantar kami pulang ke Malaysia! Oh, terharu sungguh! Kami bersalaman dan mengambil foto bersama sebagai kenang-kenangan.

Image hosting by Photobucket Sebelum ke Bandara Soekarno-Hatta, kami makan tengah hari di sebuah restoran yang menghidangkan masakan Nusantara - Sunda, Padang, Melayu dan lain-lain. Akhirnya dapat juga aku makan ikan gurame. Ikan ini dibelah, digoreng dan dihidang seperti kipas. Ada juga hidangan ikan emas di sini. Pada mulanya aku agak janggal memakan ikan ini kerana biasanya di Malaysia dijadikan haiwan peliharaan, namun sekali rasa nak lagi!

Image hosting by Photobucket Setelah makan kami langsung ke Lapangan Terbang Soekarno-Hatta. Selamat tinggal Indonesia. Kini persepsiku terhadap Indonesia berlainan sekali. Orang-orang di sini peramah, saling menghormati dan sangat suka menolong, tidak seperti citra yang dipaparkan oleh para TKInya di Malaysia. Ucapan terima kasih untuk keluarga Dr. Ikhwan yang budiman atas pertolongan kalian semasa kami di Indonesia. Kalau boleh, kami mahu datang lagi!


Glosari

Pabrik - kilang
Pramuwisata - jurupandu arah
Pacar - kekasih
Lele - ikan sembilang
Dasarese - lagu saduran Asereje dalam versi Indonesia.
Pilpres - Pemilihan Presiden
TKI - Tenaga Kerja Indonesia

30 Julai 2004

Lawatan Ke Indonesia - Bahagian II

Pukul 4.30 pagi Nizam dah kejut aku untuk solat Subuh. Grrr... memang susah untuk bangkit bila baru tidur satu jam setengah! Lepas sembahyang, aku terus sambung tidur. Sedar-sedar sudah pukul 7.30 pagi (WIB lambat satu jam dari Malaysia). Itupun setelah terdengar Angita, adik perempuan Eri, merengek mahu bermain sepeda. Terdengar juga suara Mat Ju cuba melayan budak kecil itu. Dek kerana sedikit keterbatasan bahasa, Mat Ju fikir sepeda itu adalah permainan Lego. Jadinya, masing-masing tidak memahami antara satu sama lain.

Selepas bersarapan, kami bertolak ke Bandung dengan Kijang (sebenarnya Kijang ini kalau di Malaysia dipanggil Prado). Kami melalui satu lebuhraya dan di awal perjalanan, trafik sungguh lancar. Di sini plaza tol dipanggil gerbang tol. Sambil menyusuri lebuhraya itu, aku terlihat banyak tempat bermula dengan 'Ci', contohnya Cirebon dan Ciliwung. Menurut Eri, 'Ci' itu dalam bahasa Sunda adalah sungai.

Selepas satu jam perjalanan, jalan mulai macet. Memang betul telahan awal mereka malam tadi. Ramai orang mengambil peluang berlibur semasa Pemilu Presiden ini. Sebenarnya, macet ini merupakan rahmat bagi sang pedagang asongan. Mereka adalah penjaja-penjaja kecil yang menawarkan pelbagai makanan dan minuman kepada pemandu dan penumpang yang terperangkap dalam macet itu. Paling popular adalah air mineral dan kuih-muih. Namun yang menarik perhatian aku adalah seorang pria yang menjual filem kamera. Bagus juga idea ini, terutamanya di waktu-waktu libur begini!

Image hosting by Photobucket Satu demi satu pedagang asongan datang ke mobil aku naiki menawarkan jualan mereka. Mereka berjalan dari satu mobil ke mobil yang lain dengan berlawan arus lalu lintas supaya mendapat pemandu/pelanggan baru. Apabila aku memerhatikan gelagat si pedagang-pedagang asongan itu, aku terfikir betapa susahnya orang-orang di sini mencari rezeki. Mereka sanggup berpanas berhujan demi sesuap nasi.

Walaupun ada yang ikhlas mencari rezeki halal, namun ada juga yang suka 'spoil'. Di satu sudut di tepi jalan, kelihatan ramai orang memanggil-manggil pemandu supaya mengikuti arah yang mereka tunjukkan. Kata Eri, itu adalah orang-orang yang menawarkan 'khidmat tunjuk jalan pintas'. Dengan membayar sejumlah uang, pemandu diberikan arah jalan pintas itu.

Perjalanan kami terhenti sebentar kerana enjin panas. Apabila diperiksa, air sudah kering. Nasib baik ada dibawa bekal air tadi. Masalah kami selesai setelah air diisi ke radiator. Perjalan diteruskan.

Aku masih lagi asyik melihat beberapa mobil yang mengikuti jalan pintas tadi. Jalan pintasnya tak berapa jauh dari lebuhraya, masih boleh dilihat dari mobilku. Setelah 'tol' pertama tadi, ada lagi satu 'tol' baru yang lebih hebat! Siap dengan halangan sepertimana yang kita lihat di pintu-pintu pagar sekolah atau kilang! Cuma ianya diperbuat daripada buluh dan digantung batu besar sebagai pemberat. Setelah itu, kami ternampak beberapa lagi 'tol' seperti itu. Bayangkan, jika kami melewati laluan itu tadi, berapa ribu rupiah habis dicekup si pemalas lagi kreatif itu.

Nun di depan sana, aku melihat sekumpulan orang yang nampak alim. Berkain pelikat, berbaju Melayu dan bersongkok, mereka meminta derma. Katanya untuk amal jariah seperti pembinaan sekolah dan selainnya. Mereka menghulurkan jaring (seperti jaring menangguk ikan) meminta ihsan belas. Aku sangsi kerana orang meminta derma biasanya di masjid atau sekolah, tidak di jalanan. Eri pun kata begitu, ini adalah satu manipulasi. Mmm... macam macam...

Setelah habis melalui macet itu, Eri memberhentikan Kijang untuk memeriksa air sekali lagi. Sebagai langkah keselamatan, kami mengisi air lagi supaya perjalanan kami tak tertangguh lagi.

Entah bila aku tertidur aku tak tahu, sedar-sedar dah sampai di Puncak. Puncak adalah sebuah tempat peranginan tinggi sebelum sampai ke Bandung. Tempatnya sama seperti Cameron Highlands di Malaysia. Udaranya nyaman dan teh juga ditanam di sini. Jalannya berlengkang-lengkuk mengelilingi bukit dan di tepinya curam-curam dalam.

Image hosting by Photobucket Sampai di puncak Puncak, kami singgah di Masjid Atta'awun untuk solat jamak. Semasa kami menaiki anak tangga ke pintu utama masjid itu, ramai penjual menawarkan barangan mereka. Malah ada yang ingin berjual dalam Ringgit setelah mendengar loghat kami. Walaupun bahasa kami asasnya sama, mereka terus mendapat tahu kami adalah orang Malaysia, walaupun cuba berbicara Indonesia. Keadaannya juga sama di Malaysia, kita boleh mengagak orang Indonesia yang cuba berbahasa Malaysia. Namun kami menolak dengan baik tawaran mereka kerana kami tahu harga dalam Ringgit itu lebih tinggi dari harga dalam Rupiah.

Image hosting by Photobucket Masjid Atta'awun sungguh unik! Hendak masuk ke masjid harus melalui satu aliran anak sungai supaya kaki para pengunjung dibasuh terlebih dahulu. Airnya sangat dingin tapi boleh menghilangkan kantuk aku. Bukan itu sahaja keunikannya, malah ada disediakan teh gratis! Tetapi bagi yang mahu infaq, digalakkan menderma. Sebut fasal infaq, servis menjaga kasut juga berdasarkan ikut berapa yang kita sudi sumbang.

Setelah sembahyang, kami meneruskan perjalanan. Aku lihat banyak villa terdapat di sini untuk khidmat sewaan. Kalau di Malaysia, villa itu adalah motel ataupun rumah tumpangan.

Sampai di satu pekan kecil yang aku dah lupa namanya, kami singgah untuk makan tengah hari di sebuah restoran masakan Padang. Lauk-pauk amat banyak dan setiap lauk-pauk itu diasingkan ke dalam piring-piring kecil. Bayaran adalah berdasarkan setiap piring yang diambil. Konsep ini sebenarnya sudah ada di Malaysia walaupun kebanyakannya bersifat layan diri. Aku makan banyak sekali kerana lauk-pauknya sedap. Setelah makan, perjalanan kami ke Bandung diteruskan.

Bersambung...


Glosari:

Sepeda - basikal; sepeda motor - motosikal
Pria - lelaki
Uang - wang
Gratis - percuma

10 Julai 2004

Lawatan Ke Indonesia - Bahagian I

Tanggal 2 Julai lalu, terbanglah kami berempat ke Jakarta. Gembira tak terkata kerana inilah kali pertama aku ke Indonesia. Namun ada juga kebimbanganku. Sebelum ini, aku telah dimomokkan dengan pelbagai cerita kurang enak di Jakarta dan ini menimbulkan rasa kurang senang di hati. Tambahan pula perlakuan jelek segelintir para pekerja Indonesia di sini juga bisa menggusarkan jiwa.

Tepat 2.30 petang waktu setempat, kami sampai. Kelihatan di sebelum pemeriksaan imigresen, Najib sedia menunggu. Dia terbang lebih awal dari Singapura. Dia tidak bersama kami dari Senai kerana katanya dia mendapat tiket percuma Penerbangan Singapura.

Image hosting by Photobucket Setelah menunggu sebentar, muncul dua orang anak buah Dr. Ikhwan membawa sepanduk kecil tertera nama Nizam. Berjabat tangan dan kami terus ke musolla untuk solat jamak. Usai solat, kata Eri jalan sudah mulai 'macet' kerana orang ramai sudah mula berlibur menjelang Pemilihan Presiden Isnin nanti. Kami tertanya apa 'macet' tu? Katanya 'macet' itu kesesakan di jalan raya. Ooo... kami berempat mengangguk faham dan dapatlah kami perkataan Indonesia pertama. Kalau di Malaysia, 'macet' itu dipanggil 'jem'.

Setelah keluar dari Soekarno Hatta, memang betul telahan Eri. Kami terperangkap di dalam kesesakan lebih dua jam untuk perjalanan yang sepatutnya mengambil masa setengah jam sahaja. Kenderaan berasak-asak untuk ke depan. Jarak antara kenderaan hanyalah satu kaki sahaja! Ini sudah kalah Malaysia dengan 'traffic jam'nya di KL, JB ataupun Pulau Pinang. Sambil terperangkap di dalam macet itu, aku terlihat juga beberapa setinggan yang berada di bawah jambatan-jambatan dan 'flyover-flyover'. Kasihan juga melihat orang-orang di situ yang tak mampu untuk tinggal di rumah. Betullah kata orang Jakarta itu kota setinggan.

Deli pulak tak habis-habis dengan dakyah 'Islam Hadhari'nya. Apabila Eri menyanjung Malaysia, makin naik tocanglah dia. Dikatanya kami selainnya adalah pembangkang yang tak pernah bersyukur dengan kemajuan Malaysia... Ei... kami bukan 'complacent', kami mahukan yang lebih baik.

Kurang lebih pukul 8 malam waktu tempatan, kami sampai di rumah Dr. Kelihatan ramai orang berada di rumah itu. Seperti mereka ternanti-nanti kehadiran kami dan kami diberitahu hujung minggu adalah waktu berkumpul seisi keluarga. Sewaktu aku melangkah masuk ke rumah, aku rasa agak kurang selesa kerana terfikirkan adat budaya di sini yang mungkin berlainan dari di Malaysia. Bahasa juga mungkin menjadi masalah jika mereka menggunakan bahasa daerah.

Kurang lebih 10 minit pertama, sambil bersalam-salaman, aku hanya diam cuba menyesuaikan diri. Selepas bertukar-tukar soalan dan jawapan, aku akhirnya dapat menyesuaikan diri dan yang aku temui rupa-rupanya keluarga mereka berasal dari Padang, Sumatera dan bangsanya pun sama dengan aku, Melayu. Nah, sekarang kita sama, yang berbeza hanyalah kami dipisahkan oleh dua buah negara dan cuma sedikit kelainan ialah bahasa pertuturan dek kerana pemisahan itu.

Sambil minum teh, mereka mengajak kami makan, apa lagi kalau bukan masakan Padang. Mereka bertanya masakan pedas boleh ke? Aku memang tiada masalah kerana masakan Padang adalah kegemaran aku. Kalau aku ke Larkin, mesti menjamah masakan Padang di sana. Sambil makan, kami berkenalan dengan Eka, seorang Puja Kesuma (rujuk glosari). Masakannya enak sekali ditambah pula hidangan nasi Batak. Nasi ini kelihatan lemak dan agak melekat, tapi sedap.

Selesai makan, kami berlima berbincang mengenai lawatan ke Jogjakarta. Kata Ibu, perjalanan ke sana memakan masa dua belas jam dengan Kijang. Itu belum ditambah lagi dengan macet disebabkan ramai yang berlibur mudik ke kampung masing-masing. Ibu menasihati supaya membatalkan rancangan asal itu kerana kesuntukan masa dan mungkin juga kami capet untuk meneruskan perjalanan nanti. Nizam masih berkeras untuk ke sana kerana itu memang hajatnya bila ke sini. Katanya lawatan ke Borubudur, Prambanan dan Keraton sudah cukup untuk dikatakan sebagai lawatan ke seluruh Pulau Jawa.

Aku memang bersetuju dengan Nizam. Kalau nak pergi berbelanja di Jakarta dan Bandung, di mana-mana boleh jumpa mal. Kat tempat lain tak ada Borubudur, Prambanan ataupun Keraton. Tapi aku mengambil langkah tunggu dan lihat. Mat Ju dan Deli pula tak setuju langsung untuk ke Jogja. Najib hanya diam.

Akhirnya setelah difikirkan masak-masak, kami bersetuju untuk membatalkan lawatan ke Jogja. Lain kali sajalah. Jadinya malam itu putar-putar Jakarta, esok pagi ke Bandung, tidur semalaman di sana, lusa ke Jakarta/Tanah Abang, tulat pergi ke pemilihan Capres dan Cawapres, jadi pemantau!

Image hosting by Photobucket Walaupun jam sudah 10 malam WIB, kami berlima dengan Eri dan Reza keluar ke Jakarta. Aku dah mengantuk bangat ni. Masuk mobil aku terus tidur. Sedar-sedar sudah sampai Ancol. Nongkrong di tepi pantai, yang lain ke kamar kecil. Sesudah mereka pulang dari kamar kecil, aku lihat Deli minum teh botol Sosro. Inilah yang aku cari-cari di Indonesia! Aku sering terlihat pariwara-pariwara teh botol Sosro di SCTV, RCTI, TPI dll. 'Apapun makannya, minumnya pasti Sosro'. Lalu aku mencadangkan kami pergi minum saja, menghirup Sosro. Sisipan Sosro pertama aku membuatkan aku terfikir bukan sedap sangat air teh ni! Nampak macam 'best' saja di tv! Tapi apa-apapun, sekurang-kurangnya mengantuk aku hilang!

Image hosting by Photobucket Sesudah itu, kami ke Hardrock Cafe dan Planet Hollywood. Najib mahu melengkapkan koleksi cenderahati kedua-dua tempat itu dari seluruh dunia. Sampai di sana, kami tak masuk kecuali Najib dengan Deli. Ini kerana Eri dan Reza hanya bersandal dan berseluar pendek dan mungkin tak dibenarkan masuk. Bagus juga, boleh aku sambung tidur di mobil! Selepas itu kami ke Monumen Nasional (Monas) dan Masjid Istiqlal. Aku ketika itu separuh sedar. Mengantuk sangat.

Pukul 3.00 pagi WIB, kami sampai di rumah Eri. Kelihatan ibunya membuka pintu. Kami duduk sebentar, bapanya pula keluar bersalaman. Aku rasa bersalah kerana mengganggu di waktu-waktu begini. Tapi mereka OK saja.

Sila klik di sini untuk melihat koleksi gambar-gambar di Indonesia.


Glosari:

Macet - kesesakan trafik
Libur - cuti
Puja Kesuma - PUtra JAwa KElahiran SUMAtra. Kalau anak orang Jawa kat Malaysia tu, janganlah malu-malu memanggil diri anda - Puja Kesema (PUtera JAwa KElahiran SEmenanjung MAlaysia)...
Kijang - jenama mobil. Kalau di Malaysia dipanggil Toyota Anser.
Mobil - kereta
Mudik - balik kampung
Capet - penat
Mal - kompleks perniagaan (mall)
Keraton - istana (Jw.)
Capres - Calon Presiden
Cawapres - Calon Wakil Presiden
WIB - Waktu Indonesia Barat (We-i-be)
Bangat - sangat (informal)
Nongkrong - lepak, duduk (Jw.)
Kamar kecil - tandas, juga dipanggil toilet di sini.
Pariwara - iklan (formal)

20 April 2004

Malaysian F1 Race at Sepang F1 Circuit



Hmm, it's taken quite some time for me to update my trip to 2004 Malaysian F1 Race at Sepang cause I had no mood at all to write about this. It was really a boring race to see Schumacher conquering all the way to the finish line. Kimi, meanwhile, crashed out and all hopes to see a tight race were dashed.

However this year, the weather was a little bit better than the last year's. The traffic on the way back was also smoother. Nothing much to say about this race. I think I'd better go back to Terengganu to cast my vote, which Malaysia Election also fell on the same date.

Please click here and also here to see the pictures taken during the race.

18 Mac 2004

Siti Nurhaliza Can't Speak English?

Just about to start my work this morning, I heard a Siti Nurhaliza's song, Bukan Cinta Biasa, aired on Asia-wide Singapore's Channel News Asia. My eyebrows lift up wondering why her song shown on that channel. Then in a while the presenters announced that they would show their encored interview with Siti Nurhaliza, a Malaysian pop idol. Wow, that's suprising me! So quickly I grabbed my camera and stayed in front of the television and put aside my tasks, not to miss this not-so-often chance. The first thing tinkled in my mind was would Siti speak English? As this is an English news channel, I did hope Siti won't blow her chance to promote herself Asia-wide by speaking in English, eventhough not very fluently.

Image hosting by Photobucket
Ku Milikmu video clip by Siti Nurhaliza

The presenters kept repeating that Siti is a sweet girl and they're amazed with Siti's milestones so far, eventhough she's only 25 this year, by winning so many awards in Malaysia, Singapore and Indonesia. Nevertheless, I don't think Siti is well-known beyond Malay world audience. This's shown by the presenter's way of introducing Siti. Looked like they just found Siti Nurhaliza. Before this, I had a chance to ask my colleague in Singapore (Chinese) about Siti but she didn't know her. I also have a friend in Bangkok who bought Siti's Seri Balas CD, though, just to hear Cindai, but this is simply because my friend is mixed between Thai and Malay.

Image hosting by Photobucket
Siti is being interviewed by Timothi Goh

When the interviewer, Timothi Goh asked the first question to Siti, I was so excited. But everything dashed out as Siti replied in Malay...! Only English subtitles appeared on the screen to translate what Siti's saying. I didn't think Timothi understood Malay and it's true as I heard somebody's voice from the side of the camera, translating concisely on what Siti had just been saying. However, I just continued watching. On the next questions, Siti spoke a little bit in English but eventually conversed in Malay instead. I tought she simply didn't have confidence.

Image hosting by Photobucket
Subtitles for those who don't understand Malay

Eventhough quite disappointing, I still praise Siti because she understood the questions in English and the interviewer didn't have to be a Malay-speaking person. Furthermore, I can't imagine if Siti forced herself to speak in English as possible broken English might not be understood and eventually embarassed her. It's better not to do anything that you are not confident. But when do you want to speak and practice English? Oh.. better not to do it in public!

Image hosting by Photobucket
Bukan Cinta Biasa video clip by Siti Nurhaliza

I do hope Siti will improve her English. Now outside people, especially in Singapore, are talking about Siti, referring to her sublime performance singing with Gareth Gates in recent MTV Asia Awards. Outside doors are opening up for Siti but if she still cannot speak English, the universal language, everything will be blown away!

10 Mac 2004

Ketchup



Adakah anda tahu dari mana asal usul perkataan ketchup ini? Ia sebenarnya berasal daripada perkataan Melayu yang bermaksud kicap! Mari kita lihat beberapa perkataan lain yang dipinjam Bahasa Inggeris daripada Bahasa Melayu:

Asian loan words in English - Malay (Malaysia and Indonesia)

1. amuck (or amok)
2. batik
3. cockatoo, from Malay kakatua, via Dutch.
4. gingham, borrowed from Malay into Dutch (ginggang), and from Dutch into English.
5. gong
6. ketchup, from kicap, meaning "fish sauce."
7. launch, a type of boat.
8. orangutan, from orang, meaning "man" and hutan, "wilderness, jungle."
9. paddy, from padi, meaning "rice, rice field."
10. rattan
11. sarong


Pos berkaitan:
Bahasa Indonesia - Mengapa Bahasa Melayu?
10 Bahasa Paling Dipertuturkan Di Dunia

07 Mac 2004

Watch TV

This is my routine during weekends. I feel so lazy to hang out cause I spend so much of my time outside while working on weekdays. In JB, there are a lot of free terrestrial TVs due to its location between three countries - Malaysia (where JB is located), Singapore and Indonesia. If the weather looks fine, you may get 19 channels all together!

There are free six channels in Malaysia namely TV1, TV2 (both Government's TV), TV3, NTV7, 8TV and Channel 9. From Singapore, you can catch 7 channels - Channel 5, Channel 8, Suria, Central, Channel News Asia and two private TVs, Channel U and Channel i. There are two clear channels from Indonesia namely RCTI and SCTV and depending on the weather, you may also get TPI, Trans TV and TVRI. Malaysia TVs are transmitted from Gunung Pulai in JB, Singapore TVs are from Bukit Batok and Indonesia TVs are from Batam Island.

Basically, Singapore TVs' programmes are almost identical to Malaysia TVs' programmes. However, in Singapore the Government's channels have better rating compared to private TVs' rating while in Malaysia, on the other hand, private TVs have been more successful than Govenment's TVs. Due to its similar multicutural society, the programmes are done in local languages and are subtitled to attract its non-speaking programme language audience.

In Indonesia, the situation is different in which lots of programmes are in Bahasa Indonesia. For imported programmes from outside Indonesia, they must be dubbed into Bahasa Indonesia except programmes in English due to its status as the unversal language. You must not be suprised if you see Jackie Chan, Shah Rukh Khan or Won Bin all "speak" in Bahasa Indonesia! This is actually Indonesia Government's policy to ensure unity among Indonesians which come from hundreds of races from thousands of islands all over Indonesia by speaking one language - Bahasa Indonesia.

Below are the pictures from Indonesia TVs:

Image hosting by Photobucket
American Idol on RCTI. Only English programmes are aired in its original language whereas others must be dubbed into Bahasa Indonesia.

Image hosting by Photobucket
After being so successful in film Ada Apa Dengan Cinta, its TV series are shown on RCTI; except the original actor and actress, Nicholas Saputra and Dian Satrowardoyo, are replaced by Cinta and Rangga casted by other casts.

Note that in Indonesia, 24-hours system is used e.g. 20.00 WIB. WIB is Waktu Indonesia Barat (West Indonesia Time).

Image hosting by Photobucket
Yes, this is Ratu Ngebor, Inul Daratista ! After her controversy with Rhoma Irama, TV series Kenapa Harus Inul? shown on SCTV. It is all about Inul who comes from kampung successfully becomes a top singer in Indonesia.

"Ngebor" here means drilling. The nickname is given to Inul because she dances like a driller on the stage, seducing the audience especially men. "Ratu" means queen. So directly translated, Ratu Ngebor means Queen of Drilling.

"Para penonton, bapak-bapak, ibu-ibu,
semua yang ada di sini,
kita goyang yuk!"


Pos berkaitan:
Misteri Nusantara
Who Wants To Be/Steal A Millionaire

16 Februari 2004

Misteri Nusantara

Image hosting by Photobucket

Orang kita memang percaya perkara-perkara mistik. Ketika di zaman kanak-kanak, kita sering dimomokkan dengan pelbagai cerita hantu. Antaranya hantu raya, hantu galah, pontianak, penanggal dan toyol. Dari sudut agama Islam, kita memang wajib mempercayai adanya alam ghaib, iaitu alam yang terdiri daripada malaikat, jin dan syaitan.

Di Malaysia, TV3 telah menyiarkan satu rancangan khusus yang menyelidik dan membongkar perkara-perkara mistik di rantau Nusantara. Rancangan itu tak lain tak bukan ialah Misteri Nusantara. Ia mengcakupi semua cerita misteri dan mistik yang ada di Malaysia, Thai dan Indonesia. Namun ia hanya lebih kepada temuramah dan penyelidikan, tidak menyentuh kepada suasana 'live' ketika berlangsungnya kejadian.

Berbeza di Indonesia, banyak rancangan sebegitu disiarkan di kaca televisyen. Antaranya Gentayangan, Dunia Lain, Silet dan Paranoid. Tetapi rancangan kegemaranku ialah Dunia Lain dan Gentayangan kerana terdapat ruangan uji keberanian, disamping ia disiarkan masing-masing pada malam Jumaat, pukul 21.00 dan 21.30 WIB. Rancangan Silet kurasa agak "kureng" sebab disiarkan pada waktu tengah hari.

Image hosting by Photobucket

Rancangan Gentayangan diadakan secara langsung di TPI dari satu "studio" di tanah perkuburan. Orang yang "membela" juga selalu dijemput ke studio di samping "belaannya". Dari situ penonton boleh menemuramah "belaan" itu melalui tuannya. Terdapat juga slot uji keberanian dengan meninggalkan peserta di tempat-tempat yang angker (keras).

Yang paling best bagiku adalah rancangan Dunia Lain yang disiarkan di TransTV. Rancangan yang mencari tempat-tempat angker di seluruh Indonesia itu diakhiri dengan slot Uji Nyali - uji keberanian dengan ditinggalkan di tempat angker. Sebelum peserta ditinggalkan, tempat itu akan dipuja dahulu oleh dukun dan apabila "benda-benda" itu datang, dukun akan menerangkan rupa bentuk "benda-benda" yang diundang itu kepada pemirsa (penonton).

Sesudah itu, peserta ditinggalkan dan terdapat beberapa kamera merakam suasana semasa peserta ditinggalkan. Peserta akan dianggap berjaya jika mampu tinggal berkeseorangan di situ selama mana tempoh yang ditetapkan. Tak salahku 4 jam. Jika peserta tak tahan "kena kacau", peserta boleh melambai minta pertolongan dan dukun berserta kru rancangan akan datang kembali ke tempat itu.

Selesai tempoh ujian, peserta ditanya berkenaan pengalaman semasa di situ. Kebanyakan peserta akan menerangkan terlihat "benda-benda" yang seperti diterangkan oleh dukun tadi. Banyak yang berjaya, namun tak kurang juga yang tak tahan. Aku pernah menonton seorang Mat Salleh berjaya dalam Uji Nyali tetapi bila ditanya sama ada dikacau atau tidak, dia berkata tak ada apa-apa berlaku. ??? - mungkin dia dari spesis lain! Hantu takut kat dia...

02 Februari 2004

Bahasa Indonesia - Mengapa Bahasa Melayu?



Mungkin sesetengah dari kita tertanya mengapa Bahasa Melayu dijadikan Bahasa Indonesia - bahasa penyatuan Republik Indonesia yang terdiri dari pelbagai suku kaum, walaupun dari satu rumpun. Malah ada yang mempertikaikan mengapa bahasa Melayu telah dijadikan bahasa Indonesia, sedangkan suku Melayu bukanlah majoriti di Indonesia. Perkara ini dianggap unik kerana di sesetengah negara, bahasa kaum majoriti masih dipertikaikan sebagai bahasa kebangsaan. Contohnya di Filipina, penduduk bukan berbahasa Tagalog tidak mahu menerima bahasa itu dan di India, sedang bahasa Hindi seperti yang mahu dijadikan bahasa kebangsaan oleh Mahatma Gandhi, ramai yang menutur bahasa Inggeris.

Bahasa yang digunakan sekarang adalah berasal dari Kepulauan Riau dan merupakan bahasa yang dipanggil Bahasa Melayu Tinggi. Puncak kegemilangan bahasa ini ialah di zaman Kesultanan Johor-Riau, di mana banyak karya sastera dihasilkan oleh Raja Ali Haji.

Berikut adalah excerpt yang diambil dari mail2.factsoft.de:

Dalam kongres para pemuda tahun 1928, telah diikrarkan oleh perkumpulan-perkumpulan pemuda dari seluruh penjuru Nusantara yang menyatakan berbangsa satu, bangsa Indonesia, berbahasa satu, bahasa Indonesia, dan bertanah air satu, tanah air Indonesia. Di situ jelas bahwa Bahasa Indonesia telah dijadikan bahasa nasional. Ini ditegaskan kembali dalam konstitusi kita.

Salah satu alasan pemilihan Bahasa Melayu sebagai bahasa nasional dan menjadi Bahasa Indonesia adalah alasan politis untuk mengangkat harga diri sebagai satu bangsa dan tidak lagi dijajah secara politis dan kultural oleh bangsa asing. Mengapa bahasa Melayu? Sebab, Bahasa Melayu sudah tersebar ke penjuru Nusantara sebagai bahasa perdagangan antar etnis, dan lagi pula cukup mudah untuk dipelajarinya. Mengapa tidak diambil bahasa Jawa? Sebab, Bahasa Jawa lebih rumit dan hanya dipakai di lingkungan Jawa Tengah dan Jawa Timur. Lagipula, orang Jawa terpelajar umumnya sudah bisa berbahasa Melayu karena kontak mereka yang sudah luas.


Pos berkaitan:
10 Bahasa Paling Dipertuturkan Di Dunia

23 Januari 2004

Speed Trap



Sewaktu aku melungsuri Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), apabila jarum meter kelajuan aku mencapai 120km/j, aku teringat aku dah melepasi had kelajuan di lebuh raya ini, 110km/j. Sebut kelajuan pasti polis trafik terlintas di fikiran kita! Sebut polis trafik teringat perangkap had laju! Bercakap tentang had laju ini, aku sering berfikir bagaimana teknologi diaplikasikan di sini dan apa teori di sebaliknya. Lalu kucari di Internet untuk mengetahui teknologi ini. Setelah diteliti beberapa laman, aku persembahkan apa yang kudapat di bawah.

Prinsip Doppler

Banyak contoh fenomena Doppler dalam kehidupan seharian kita. Contohnya hon kereta api. Apabila kita berdiri setempat di stesen kereta api dan mendengar bunyi hon menandakan kereta api mendatang, kita dapat mendengar bunyi itu semakin kuat apabila semakin dekat dan sebaliknya semakin perlahan apabila kereta api itu meninggalkan kita. Fenomena ini dinamakan prinsip Doppler.

Seperti juga arus suara, arus elektromagnet yang dipancarkan dari radar trafik juga menurut prinsip Doppler ini. Kesan Doppler ialah perubahan frekuensi yang terhasil dari pergerakan relatif antara punca frekuensi (punca bunyi) dan pendengar. Semakin cepat punca bunyi menghampiri pendengar, semakin tinggi tahap perubahan frekuensi Doppler. Sebaliknya, semakin jauh jarak kedudukan antara punca bunyi dan pendengar, tahap perubahan Doppler mengurang.

Kelajuan sesuatu kenderaan boleh diukur dari pelbagai keadaan - sama ada dari kedudukan statik seperti di bawah jejambat, dari kereta peronda polis yang bergerak bertentangan arah dengan kereta tuju ataupun dari kereta peronda polis yang bergerak sama hala dengan kereta tuju. Biasanya di Malaysia, polis trafik 'menembak' dari kedudukan statik.

Radar Statik Doppler

Radar polis trafik memancarkan arus berterusan tak termodulasi (CW) dan mengukur pantulan arus tadi (echoe) dari benda tuju. Semakin laju benda tuju, semakin tinggi perubahan frekuensi (perubahan Doppler) dipantul oleh benda tuju tadi. Begitu juga sebaliknya, semakin perlahan, semakin kurang perubahan frekuensi.

Frekuensi pantulan, f (t) adalah fungsi frekuensi pancaran dari radar, f (o) dan perubahan Doppler radar, f (d):

f (t) = f (o) + f (d) untuk benda tuju yang mendekat

f (t) = f (o) - f (d) untuk benda tuju yang menjauh

Perubahan Doppler radar, f (d) adalah fungsi frekuensi pancaran dari radar, f (o), kelajuan cahaya, c dan kelajuan benda tuju, v (t). v (t) adalah positif (+) bila benda tuju mendekat dan negatif (-) untuk benda tuju menjauh.

f (d) = ± 2 v (t) f (o)/c

v (t) = ± c f (d)/2 f (o)

Jadi, berdasarkan persamaan di atas:

f (t) = {f (o) ± 2 v (t) f (o)}/c

Untuk mendapatkan kelajuan benda tuju seperti kereta:

± v (t) = {c f (t) - f (o)}/2f (o)


Sumber: copradar.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...