29 Disember 2004

Tsunami - Sudah Ada Amaran Sebelum Berlaku?

Ahad lepas Asia digegarkan oleh tsunami yang terhasil daripada gempa bumi di Nanggroe Aceh Darussalam, Sumatera Utara. Kesannya menjalar ke manca negara yang jauhnya beribu-ribu batu. Selain jiran tetangga seperti Malaysia dan Siam, Sri Lanka, India dan Maldives antara yang teruk terjejas malah jangkauan gelombang besar itu sampai ke Somalia nun di Afrika sana.


Tsunami ketika melanda Pulau Pinang.

Banyak pihak menyalahkan tiadanya komunikasi di antara negara-negara terlibat. Ini kerana waktu berlakunya tsunami itu di setiap negara adalah berlainan. Bayangkan gempa berlaku di waktu pagi di Indonesia, kesan di negara-negara lain berlaku pada waktu tengah hari atau petang. Waktu boleh dikatakan masih belum suntuk untuk bersiap sedia atau bertindak untuk menangani bencana itu.

Di Malaysia, pihak kerajaan mendapat kritikan kerana gagal menghebahkan amaran bencana itu. Ada pihak mendakwa pihak-pihak hotel di Pulau Pinang sudah mendapat amaran ombak besar dari hotel-hotel di Langkawi. Laporan menunjukkan Langkawi, kawasan paling utara di Semnanjung Malaysia, sudah diterjah ombak besar pada pukul 11.00 pagi walhal Pulau Pinang dan Kuala Muda dilanda tsunami pada pukul 1.00 petang.


Dia datang... jeng jeng jeng... Fenomena luar biasa tapi bisa membawa maut.

Dakwaan ini mungkin ada juga kesahihannya jika dilihat dari mangsa-mangsa hempasan tsunami yang rata-ratanya orang tempatan yang berkelah di pantai dan orang kampung yang tinggal berhampiran pantai. Para wisatawan yang menginap di hotel-hotel selamat walaupun ada seorang yang dilaporkan mati berdasarkan laporan hingga saat ini.


Para wisatawan melihat gelombang mendatang.

Namun, aku takjub membaca beberapa berita menarik tapi pelik yang berlaku sebelum malapetaka itu. Alam sudah menunjukkan tanda-tanda yang perkara buruk akan berlaku. Kekuasaan Ilahi sudah memperlihatkan banyak hidupan laut lari dari pusat gempa bumi untuk menyelamatkan diri. Para nelayan di Utara Semenanjung menyatakan mereka mendapat 'rezeki dari langit' apabila tangkapan di laut berlipat kali ganda beberapa hari sebelum kejadian. Ikan-ikan yang jarang diperolehi banyak yang masuk ke pukat. Mereka juga mendapati air pasang lebih tinggi dan surut lebih rendah dari kebiasaannya.

Cerita mangsa-mangsa dari Pulau Pinang pula menyatakan banyak hidupan laut terdampar di pantai-pantai selepas kejadian ombak besar pertama. Para pelancong yang berkelah terlalu teruja dengan kejadian itu dan datang mengutip ikan-ikan 'percuma' itu. Namun setelah kedatangan ombak kedua yang lebih besar, segalanya lenyap habis disapu sang gelora.


Seorang remaja menunjukkan ikan Kerapu yang mati terdampar di pantai.

Petanda malapetaka itu sudah dipertunjukkan namun kita insan lemah kadang-kadang sukar untuk mentafsirkan apa yang sedang berlaku. Mungkin kerana kita tidak pernah dilanda bencana sebegitu. Maklum bumi bertuah Malaysia bukanlah terletak di 'Lingkaran Api Pasifik' (Pacific Ring of Fire).


Seorang pelancong membelek ikan 'rezeki' petanda kejadian buruk bakal berlaku.

Mengikut pengalamanku pada hari kejadian, berita jam 1.30 tengah hari TV3 hanya mengkhabarkan kejadian gempa bumi di Aceh. Bagi kita, tiada ada yang perlu dikhuatirkan. Ini perkara biasa berlaku di negara lain. Kita tetap selamat. Namun, tiada siapa menduga pada waktu berita dikeudarakan itu, negara kita sedang dilanda ombak besar yang meragut lebih 60 orang dan 100 lagi masih hilang.

Pada pagi sebelum itu, aku berada di bandar Kuala Terengganu. Aku lihat pelik sungguh suasana kerana ramai orang berkumpul di luar bangunan tinggi. Apabila melihat berita jam 8.00 malam barulah kutahu semua orang berada di luar kerana mengalami gegaran. Bayangkan 800 km jauh dari pusat gempa bumi masih terasa goncangan itu.


Gurney Drive di Pulau Pinang ketika kejadian.

Sebagai manusia yang dikurniai akal fikiran, kita tidak seharusnya berpeluk tubuh, tidak melakukan apa-apa untuk menghadapi kejadian ini pada masa depan dan hanya berserah kepada takdir untuk memperlihatkan petanda-petanda itu. Ada yang mengesyorkan supaya diadakan pasukan pemantau pantai dan juga kerjasama internasional untuk menubuhkan sistem mengesan gerakan kerak bumi dan tsunami.

Harap pihak kerajaan dapat melakukan sesuatu bagi menghadapi masalah ini jika berlaku kembali. Pemantauan tidak seharusnya di pantai barat sahaja malah ia patut diperluaskan ke pantai timur dan Sabah dan Sarawak. Ketiga-tiga tempat ini lebih terdedah jika berlaku tsunami di Filipina atau Jepun yang juga berada di 'Lingkaran Api Pasifik' selain Indonesia. Bayangkan keluasan Laut China Selatan mampu membawa lebih banyak tenaga yang terhasil dari gempa bumi jika dibandingkan dengan Selat Melaka.

Pic Source: NST and its readers

21 Disember 2004

Great News!

I've read two interesting and great news in the newspapers today:

NEWS 1
Johor May Get LRT System


JOHOR BAHRU: The state is waiting for the go-ahead from the Federal Government for the construction of a Light Rail Transit (LRT) system here to ease traffic congestion and boost the public transportation system.

Works and Housing Committee chairman Datuk Baderi Dasuki said the Finance Ministry was studying the matter with a consultant firm which had been engaged to examine the feasibility of using the LRT system.

“We’re confident of a positive outcome from the study and construction works for the LRT system is expected to start in 2006,” he told the state assembly when winding up the debate on the state budget yesterday.

Under Phase One of the project, the LRT service will ply a 30km route from Skudai to the new Customs, Immigration and Quarantine complex and end in Pandan.

Phase Two will comprise two routes – a 10km route from Pandan to Ulu Tiram and a 20km stretch from Pandan to Pasir Gudang.

Baderi said the people were looking forward to the LRT system as an alternative to buses and taxis.


Source: The Star, 21 Dec 04

NEWS 2
Tesco to Open Terengganu Outlet in 2005


RETAIL giant Tesco Stores (M) Sdn Bhd will open its first outlet in Terengganu next year, making it the first hypermarket in the state.

The construction of the 15,000 sq ft hypermarket in Padang Hiliran in Kuala Terengganu is expected to start after the Chinese New Year in February.

State Local Government and Housing Committee chairman Datuk Ahmad Said said the State Government had given the green light to Tesco last month to open its outlet in Terengganu.

He said the opening of the hypermarket would generate new jobs and stop youth migration.

“We also welcome other retail giants to open their outlets in Terengganu,” he told Business Times yesterday.


Source: Malay Mail, 21 Dec 04

Wow, what a great news! Hope these two projects will commence. It's been since few years people started complaining about traffic jam in Johor Bahru. There's no change to roads/hiways up to date. The lanes remain the same although almost one million new vehicles invade onto the road yearly nationwide.

Hope with this Light Rail Transit (LRT) it will resolve the traffic woes here. For those who commute to Singapore daily will no more need own transport as the link also stops at the new CIQ. While for those who work in Pasir Gudang, later they can forget the infamous fatal Pasir Gudang Highway. No more buka puasa inside their cars during fasting Ramadhan month.

For Kuala Terengganu people, their dreams to have a hypermarket are almost fulfilled. To find a one-stop shopping place in Terengganu is very hard today. At least later, for those job seekers, they don't have to go down south anymore to find jobs like in Paka/Kerteh/Kemaman or even out of the state. The opening of the hypermarket will also give headache to those "kings" in KT like Maidin and Sabasun to woo their customers. Soon they will face a new and real battle. At the end, the consumers who benefit...

I still remember when McDonalds opened its first outlet in Kerteh, the reception was tremendous. It was opened until midnight to cater those continuously-keep-coming customers as some might say - Oghang Teghanung banyok pitih tapi dok tahu nok belanje ke mane...

18 Disember 2004

Anugerah Televisyen Asia 2004



Setiap tahun Anugerah Televisyen Asia diadakan untuk mengiktiraf para penggiat rancangan tv di Asia. Sebenarnya sebelum ini aku tak ambil peduli sangat tentang anugerah ini. Aku hanya ikuti perkembangannya sejak tahun lepas.

Bagi aku memang boring! Inisiatif untuk mengadakan anugerah ini telah diambil oleh Singapura dan kebanyakan kategori dimenangi oleh Kota Singa itu sendiri walaupun anugerahnya bertaraf Asia! Mungkin ia disebabkan negara-negara lain tak tahu akan kewujudan anugerah ini.

Aku masih ingat bagaimana Lydia Sum pelakon Living With Lydia bercakap punyalah lama! Buat lawak dalam Inggeris orang tak faham, lepas itu cakap lagi dalam Mandarin. Stesen tv terbaik pun dimenangi Singapura. Tapi yang OK hanyalah kemenangan pelakon komedi terbaik oleh Gurmit Singh dalam Phua Chu Kang.

Namun tahun ini memperlihatkan lebih banyak penyertaan dari negara-negara Asia. Hasilnya, ia memecahkan monopoli kemenangan Singapura. Mungkin juga kerana tahun ini lebih banyak juri dari pelbagai negara diambil. Dari Malaysia, ada juri dari TV3, RTM, NTV7 dan Astro.

Paling menarik adalah kemenangan rancangan Dunia Lain terbitan Trans TV Indonesia untuk kategori Program Realiti Terbaik. Rancangan ini mirip Misteri Nusantara di TV3 tetapi lebih hebat dan menyeramkan. Pada setiap rancangan dalam slot Uji Nyali, para peserta diuji keberanian mereka ditinggalkan di tempat-tempat angker atau keras.

Ini baru betul-betul realiti tv! Rancangan Gentayangan terbitan satu lagi stesen tv Indonesia, TPI juga terpilih untuk pencalonan terakhir tapi kalah di tangan Dunia Lain. (Sila klik di sini untuk membaca pos terdahulu berkenaan Dunia Lain dan Gentayangan).

Bagi penyertaan Malaysia pula, walaupun Akademi Fantasia tak tercalon untuk Program Realiti Terbaik sepertimana Dunia Lain dan Gentayangan, sekurang-kurangnya Aznil Nawawi mendapat pencalonan akhir untuk Penyampai Rancangan Hiburan Terbaik menerusi Konsert Akademi Fantasia. Tak sia-sia kau nangis Nil...

Berikut adalah keputusan bagi beberapa kategori pada tahun ini:

Best Documentary (31 minutes or more)
Joint Winners:
Mysterious Hanging Coffins of China
Discovery Channel

50 Years of Overseas Adoption of Korean Children
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Best Drama Series
Damo: The Legendary Police Woman
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Best Comedy Programme
Bubble Gang
GMA Network, Channel 7

Best Entertainment (One-off/Annual) Special
MTV Asia Awards 2004
MTV Networks Asia

Best Game or Quiz Programme
Fan Pan Tae
Workpoint Entertainment for Royal Thai TV Ch5

Best Reality Programme
Dunia Lain - Lawang Sewu
PT Televisi Transformasi Indonesia

Best Animation
Gokusen
Nippon Television Network

Best Social Awareness Programme
Pijar
PT Surya Citra Televisi Indonesia

Best Drama Performance by an Actor
Jack Kao for Over the Bridge, I'll See the Sea
Public Television Service, PTS Channel

Best Drama Performance by an Actress
Eula Valdes for Maalaala Mo Kaya: Remembering - Eatery
ABS-CBN Broadcasting, Channel 2

Best Comedy Performance by an Actress
Selena Tan for Daddy's Girls - Violet's Old Flame
MediaCorp TV, Channel 5

Best Comedy Performance by an Actor
Michael V. for Bubble Gang
GMA Network, Channel 7

Terrestrial Channel of the Year
Munhwa Broadcasting, Channel 11

Cable & Satellite Channel of the Year
Discovery Channel

Pos berkaitan:
Watch TV
Misteri Nusantara
Who Wants To Be/Steal A Millionaire

15 Disember 2004

Hidup Harmoni dan Tolong Menolong

Lewat petang tadi aku keluar awal pergi makan malam. Entah kenapa hari ini aku rasa lapar sangat. Mungkin tahap metabolisme aku naik hari ni. Banyak latihan fizikal hari ni terutamanya projek "Show Your Abs" aku ni... ;-)

Destinasi aku hari selepas memikirkan di mana nak makan (memang susah nak fikirkan tempat makan ni supaya aku tak pergi ke kedai sama setiap hari) ialah warung nasi lemak di Jalan Dedap, Johor Jaya.

Sampai di sana aku nampak warung tu dah dibuka. Lampu dah dinyalakan. Sampai di kaunter, kelihatan makcik tauke sedang menggoreng ayam. Seorang gadis yang baru kerja turut sama membantunya. Anak lelakinya pula tengah makan nasi lemak yang dibeli di kedai lain (takkan nak makan nasi lemak mak dia, mesti boring kan...) sambil membaca surat khabar.

Rupanya aku pelanggan pertama hari ni. Aku bertanya sama ada mereka semua dah bersedia nak berniaga. Kata makcik tu tunggu sepuluh minit saja. Nasi lemak dah masak, tunggu ayam siap digoreng saja. OKlah, sekejap saja. Niat awal aku nak bungkus dibatalkan saja. Ahh... makan di sini saja. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Tak berbaloi kalau aku tunggu lama-lama dan tapau pula. Baik makan di sini saja. Jadi aku memesan Milo ais sementara menunggu nasi siap.

Setelah aku duduk, berpusu-pusu orang datang. Makcik tu nampak sedikit kelam kabut. Si gadis yang rupanya anak saudaranya itu kelihatan agak kekok menghadapi situasi sebegini. Seorang pembantu dari seberang yang biasa aku nampak pula pulang ke kampung halamannya. Mungkin cuti Raya tak habis lagi.

Semua yang datang itu terpaksa menunggu dulu. Untuk menghilangkan rasa bosan aku bermain permainan di telefon bimbit. Ahh boringlah! Lalu aku masuk ke WAP. Linenya pula amat perlahan. Akhirnya aku memerhatikan makcik dan pekerjanya bertungkus-lumus menyediakan jualan saja.

Dah lima belas minit aku menunggu. Anak saudara makcik itu tak menyiapkan hidangan nasi lemak lagi walaupun nasi lemak sudah sedia untuk dihidang. Kelihatan dia menunggu ayam siap digoreng. Tak apa. Dia masih baru.

Kemudian datang seorang lelaki Cina separuh umur datang. Ramah orangnya. Kelihatan seperti seorang pelanggan tetap. Dia bertanya kepada makcik sama ada dia boleh membantu di warung nasi lemak itu. Makcik hanya tersenyum.

Selang beberapa minit, ayam dah masak. Makcik itu pula bergegas mengangkat nasi lemak dari dapur ke meja penyiapan. Aku seperti biasa lekas bangun ambil penyepit dan piring dan terus ke bakul tos untuk mengambil ayam dan terus potong ayam tu sendiri. Kalau lambat, bahagian kegemaran aku nanti orang ambil... He..he.. Tapi sekurang-kurangnya aku mengurangkan beban makcik tu. Lepas potong, aku bawa sendiri ayam tu ke meja aku. Orang lain juga melakukan seperti aku. Mereka dah biasa.

Sambil tunggu nasi aku dihidang, aku ratah dahulu ayam tu. Sambil makan, aku ternampak seorang pelanggan lain mahukan sambal lebih. Dengan selamba dia pergi mengambil piring dan ambil sendiri. Ada yang lain menolong angkat ayam yang baru masak.

Seperti biasa, sesudah makan, semua orang membayar harga biasa. Tak ada meminta caj dikurangkan. Masing-masing faham dengan masalah makcik tu yang terlalu sibuk melayan pelanggan. Mungkin pada pandangan orang yang tak biasa di situ menganggap makcik itu patut membuka kedai lebih awal ataupun bersiap sedia lebih awal, bagi yang dah biasa jawapannya ialah tak apa, biasalah...

Aku pun tak tahu kenapa. Mungkin kerana nasi lemak makcik tu sedap. Ayamnya digoreng berempah, bukan macam ayam Kentucky tetapi ayam yang digoreng bersama jintan dan beberapa rempah ratus lain. Di tempat-tempat lain di Malaysia, jarang dijumpai melainkan di Johor ini.

Tetapi yang paling mengagumkan aku ialah semangat muhibah para pelanggan makcik itu yang terdiri daripada pelbagai kaum. Seperti orang kata, demi mencapai situasi win-win, semua orang menolong antara satu sama lain. Untuk mendapat servis yang efisyen, masing-masing buat sendiri tanpa ada rasa marah atau kecewa. Bagi makcik itu pula, dia dapat menumpukan pada kerjanya. Kalau dia buat ala kadar untuk cepat, nanti nasi lemak itu pula tak sedap. Sapa nak jawab dik...

12 Disember 2004

Pattani - Sejarah Yang Dilupakan



Kalau disebut Pattani, kita terbayang yang tempat ini merupakan sebuah tempat bergolak di Siam. Apabila disebut Langkasuka, kita pula teringat ia adalah sebuah kerajaan berkuasa di Nusantara pada zaman silam. Namun tahukah kita Pattani dan Langkasuka adalah tempat yang sama?

Negeri Pattani sebenarnya sudah lama sejarahnya di Semenanjung Tanah Melayu, bahkan lebih lama dari Kesultanan Melayu Melaka. Pattani atau Langkasuka adalah sebuah kerajaan Melayu tua yang pada asalnya menganut agama Hindu kemudian Buddha dan akhirnya beralih ke Islam sampai ke hari ini. Kekuasaannya meliputi wilayah Selatan Thailand hari ini iaitu dari Senggora (Songkhla) hinggalah ke Kedah di bahagian barat dan Terengganu di bahagian timur semenanjung.

Asal perkataan Pattani dikatakan berasal dari perkataan "Pantai Ini" yang menggambarkan pantai di Pattani yang sesuai dijadikan penempatan yang makmur. Ada juga yang mengatakan ia berasal dari perkataan "Pak Tani" yang merujuk kepada pemilik pondok iaitu petani garam semasa Pattani mula dijumpai.

Semasa zaman kegemilangan Kerajaan Sriwijaya di Palembang, Sumatera, Sriwijaya telah menakluk Ligor (Nakhorn Si Tammarat di Thailand sekarang) dan menjangkau kekuasaannya ke selatan di Pattani. Pada masa itu terjadilah pemelukan agama Buddha oleh orang Hindu Pattani (Sriwijaya adalah kerajaan Buddha). Di bawah kekuasaan Sriwijaya inilah, Langkasuka maju dan makmur. Ini dibuktikan dengan besarnya ufti yang dibayar kepada Sriwijaya.

Langkasuka memeluk Islam hasil dakwah para pedagang Islam dari India dan Arab. Menurut sejarah, Raja Phya Tu Nakpa, pengasas Langkasuka, jatuh sakit tenat. Baginda terdengar akan seorang tabib Islam yang hebat lalu berjumpalah baginda dengan tabib itu. Tabib itu memberikan satu syarat yang baginda harus memeluk Islam jika sembuh nanti. Namun setelah sembuh, baginda tak jadi masuk Islam. Disebabkan baginda tidak mengotakan janjinya, dia jatuh sakit kembali. Setelah kejadian ini berlaku untuk kali ketiga, barulah baginda menganut Islam dan menamakan dirinya Sultan Ismail Shah.

Pattani mencapai zaman kegemilangannya semasa pemerintahan empat ratu iaitu Ratu Hijau diikuti Ratu Biru, Ratu Ungu dan akhir sekali Ratu Kuning. Pattani sangat berkuasa pada masa itu dan menjadi persinggahan para pedagang dari Arab, India, China, Jepun dan dari seluruh Nusantara sendiri.

Setelah kemangkatan Ratu Kuning, Pattani mengalami zaman kemerosotannya. Para pucuk pimpinan bercakaran sesama sendiri untuk merebut kuasa. Negeri-negeri jajahan takluk pula berusaha melepaskan diri. Dengan naiknya pelabuhan-pelabuhan lain di dunia Melayu seperti Johor, Melaka, Aceh, Banten dan Batavia (Jakarta), pelabuhan Pattani menjadi sepi dan Pattani hilang sebahagian besar sumber pendapatannya.

Pada tahun 1785, segalanya berakhir bagi Pattani. Mimpi buruk menjadi nyata. Negara dan anak bangsa tergadai. Siam telah berjaya menakluk Pattani dan berakhirlah sebuah negeri Islam Pattani. Sekalipun mungkin ada sinar pada tahun 1909 semasa Perjanjian Bangkok antara Siam dan Inggeris, Pattani tetap di wilayah Siam. Hanya Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu diserahkan kepada Inggeris. Walaupun ada desakan supaya Pattani turut diserahkan kepada Inggeris supaya dapat bersatu dengan negeri-negeri Melayu lain, Inggeris tetap dengan keputusan bahawa Pattani di bawah Siam demi menjaga hubungan baiknya dengan Siam.

Hasilnya, pada hari ini wilayah Pattani dahulu terpecah dua. Negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu mejadi Persekutuan Malaysia setelah merdeka dari Inggeris manakala Pattani menjadi tanah jajahan Thailand dengan terbahagi kepada beberapa wilayah seperti Pattani sendiri, Narathiwat (Menara), Yala (Jalor), Satun dan Songkhla (Senggora).

Seperkara menarik hasil peninggalan Kerajaan Islam Pattani ini ialah bahasa Melayu di Selatan Thailand secara rasmi ditulis dalam tulisan Jawi sehingga ke hari. Ada juga penulisannya ditulis Rumi disebabkan pengaruh tulisan Melayu di majoriti dunia Melayu lain tetapi tulisan Jawi menjadi keutamaan.

Pada hari ini, proses "Siamisasi" menjadi ancaman kepada tulisan dan bahasa Melayu Jawi ini. Kerajaan Thailand mengamalkan sistem satu bahasa di sekolah iaitu bahasa Thai. Hasilnya pelajar-pelajar Melayu hari ini kebanyakannya tidak tahu membaca bahasa Melayu dan lebih suka berbicara bahasa Thai.

Dengar cerita RTM akan memancarkan siaran RTM di Selatan Thai sebagai sumber maklumat untuk orang Melayu di sana. Jadi ke?

Hari ini, orang Melayu di Selatan Thailand juga mempunyai dua nama. Satu nama rasmi dalam bahasa Thai yang mempunyai nama keluarga (surname) untuk digunakan pada pengenalan diri atau di sekolah. Satu lagi nama Islam yang ada bin atau binti dan digunakan di rumah, masjid dan dalam bacaan talkin. Nama bin dan binti ini tidak dibenarkan di Thailand.

ref: Imam Nugraha SH, PULO.

09 Disember 2004

Layanan Kelas Pertama

Dah lama aku tak menulis di sini. Maklum sekarang ini asyik outstation saja. Bulan ini saja boleh dibilang dengan jari berapa hari aku ada di rumah. OKlah, rasanya bulan Syawal masih ada lagi. Di kesempatan ini aku ucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir batin.

Tadi semasa perjalanan pulang ke Johor Bahru menaiki kapal terbang, aku mendapat tempat duduk yang tak pernah aku dapat - barisan 5 paling hampir dengan laluan di tengah-tengah pesawat (5D). Di tempat ini aku hanya dipisahkan oleh langsir dari tempat duduk kelas pertama/perniagaan.

Setelah duduk, aku asyik memerhatikan para pramugari melayan penumpang-penumpang kelas satu itu. Aku lihat rata-ratanya ialah Mat Salleh dan Cina - mungkin orang Singapura yang membayar harga sama dengan kelas ekonomi Singapore Airlines. Selepas penumpang duduk, pramugari terus melayan penumpang sebaiknya. Kalau yang berkot, kot itu ditanggalkan dan disimpan di dalam almari kecil di depan kabin.

Mereka terus dihidangkan minuman ringan. Tuala kecil turut diberikan buat mengelap keringat. Kemudian pramugari mengambil pesanan makanan. Setelah kapal terbang stabil di awangan, pramugari terus melabuhkan langsir supaya penumpang-penumpang kelas ekonomi di belakang tidak dapat melihat penumpang-penumpang kelas pertama menikmati hidangan.

Melihat senario ini, aku terfikir bahawa di dunia ini duit adalah segalanya. Bayangkan kalau kapal terbang ini terhempas (nauzubillah...), mereka di kelas pertama pasti mendapat keutamaan. Sebabnya mereka membayar lebih. Lihat cerita Titanic, sebagai contoh, penumpang kelas pertama saja mendapat tempat di bot-bot kecemasan yang terhad itu. Yang membayar kurang, serahkan saja pada takdir.

Walaupun kisah layanan Titanic tak mungkin berlaku, di sini dapat dilihat ada wang segalanya pasti. Bayaran lebih menjanjikan pulangan lebih baik jika dibandingkan dengan yang membayar kurang. Yang kurang, dapatlah saja dengan apa yang dibayar itu.

Ada seperkara lucu belaku semasa aku mahu keluar dari pesawat itu. Setelah pesawat sepenuhnya berhenti, aku bergegas bangun, kiasu sedikit... aku belajar dari orang yang bekerja di Singapura naik bas nak pergi kerja... Aku berdiri paling hadapan sekali, di depan semua orang, paling dekat dengan langsir yang memisahkan kelas ekonomi dan pertama. Pramugari pada mulanya menutup langsir ini supaya penumpang kelas pertama dapat keluar dahulu. Setelah semua penumpang kelas pertama keluar, peramugari menyelak langsir itu. Terkejut 'beruk' dia nampak muka aku terpampang hampir dengan langsir yang diselak itu! Aku tak tahan nak gelak. Kalau seorang peramugari yang ayu bernama Ayu boleh juga... tapi ini orang lain.

Semasa balik ke rumah menaiki teksi, ternampak sebuah kereta pengiring orang kenamaan memberi petanda supaya kenderaan lain ke tepi. Ini satu lagi contoh klasik layan kelas pertama. Ada kuasa segalanya pasti. Undang-undang di jalanan tak lagi berguna. Mereka kebal. Tiga warna lampu isyarat bagi mereka adalah satu warna sahaja - hijau.

Pemandu teksi yang aku naiki itu rupanya juga bijak mengeksploitasi keadaan. Dia mengekori kereta mewah yang berplat nombor satu itu. Walaupun salah, sekurang-kurangnya aku cepat sampai ke rumah... Aku bertanya kepadanya sama ada dia kenal si pemilik kereta itu. Jawabnya mungkin ahli exco negeri.

Sepanjang perjalanan selepas itu, kami berbual pelbagai topik termasuklah penyalahgunaan kuasa, ekstrimisme dan juga kejelekan pelancong-pelancong yang pernah menumpangi teksinya. Seperti biasa, apabila perbincangan semakin menarik dan hampir ke klimaks, ia harus dihentikan kerana sudah sampai ke destinasiku. Perkara sama terjadi ketika aku ke lapangan terbang semalam. Pemandu teksi, kaki pancing, menceritakan kisahnya mendapat ikan boleh berkelip matanya dan pelbagai gangguan ganjil yang lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...