06 Januari 2005

Aceh Telah Hancur Tetapi Masjidnya Tetap Utuh

Seantero dunia sudah tahu Aceh adalah tempat paling teruk terjejas kesan kejadian gempa bumi dan gelombang besar 26 Disember lalu. Dengan kematian dan kehilangan orang tersayang melebihi 100,000 orang, malapetaka itu merupakan yang terburuk dalam sejarah manusia. Malah ini jauh melampaui kemusnahan Krakatoa lebih sekurun lalu yang meragut 32,000 nyawa.

Melihat kemusnahan terbesar itu, para mangsa dari Aceh menceritakan mereka ingat dunia sudah kiamat. Bagi kita yang tak terjejas dengan kejadian itu, sudah tentu membuatkan kita insaf yang dunia ini hanya sementara. Dengan kehendakNya, semua habis musnah sekelip mata.


Menyayat hati... Seorang anak kecil yang melecur teruk di muka ditenangkan ibunya yang juga turut cedera.

Menonton berita berkenaan seorang saudara kita dari Aceh di tv semalam betul-betul mengingatkan aku suatu perkara yang pelik tapi menginsafkan. Rizal, nama pemuda itu, telah diselamatkan setelah sembilan hari hanyut di samudera. Dia tidak putus-putus berdoa dan membaca ayat-ayat Quran sepanjang tersadai di laut. Katanya ketika kejadian dia sedang membina masjid bersama rakan-rakan. Nah lihat, mungkin kerana kerja-kerja kebajikannya sebelum kejadian, dia ditakdirkan selamat.


Rizal ditemui masih hidup walaupun sembilan hari terapung di tengah laut.

Mengingatkan perihal Rizal, aku telah lihat beberapa gambar menakjubkan yang menunjukkan beberapa masjid tetap utuh walaupun seluruh kawasan habis disapu dek gelonbang besar. Mungkin ada yang mendakwa masjid-masjid itu tetap tegak kerana diperbuat daripada batu dan simen dibandingkan dengan rumah penduduk kampung yang dibina daripada kayu dan amat mudah hancur apabila ditolak tenaga besar.

Namun, menurut beberapa penuntut Malaysia di Aceh, masjid itu tetap bersih walaupun puing-puing dari malapetaka itu berselerakan di sekeliling masjid. Lihatlah beberapa gambar di bawah yang memeperlihatkan kekuasaanNya. Masya-Allah.


Sebuah masjid di Keude Teunom, Aceh tetap teguh berdiri walaupun kawasan sekitar mengalami kemusnahan.


Yang tinggal di satu kawasan di Meulaboh ini adalah... sebuah masjid.


Lagi gambar di masjid Kuede Teunom, Aceh.


Masjid Baturrahman yang terkenal di Banda Aceh ini masih tetap di tapak asalnya walaupun hampir keseluruhan kota itu hancur.

Pos berkaitan:
Tsunami - Sudah Ada Amaran Sebelum Berlaku?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...