20 Januari 2005

Selamat Hai Raya Korban

Sudah lama tidak aku memblog di sini. Sepanjang dua minggu lepas aku ke Kota Singa. Mau kemaskini blog pun susah kerana talian Internet yang perlahan.

Apa-apa pun, kuucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha, maaf zahir batin dan semoga perayaan ini membawa keinsafan dan kesyukuran kita pada yang Maha Esa.

Sebut berkenaan raya korban ini, petang semalam, ada Pak Imam surau datang ke rumah aku memberikan kupon untuk mengambil daging korban esok. Eh, aku layak ke? Aku sering terfikir kalau diikutkan betul-betul hukum memberikan daging korban, ia hanya layak untuk diberikan kepada para fakir miskin sahaja. Namun di Malaysia ini dengan segala kemewahan yang dikurniaNya, susah untuk mencari fakir miskin di sini. Lalu, daging korban diberikan kepada sesiapa sahaja.

Berbalik kepada kupon tadi, lalu aku berikan sahaja kepada jiranku kerana fikirku anaknya ramai. Lagi pula, aku akan pulang ke kampung dan tak berkesempatan untuk mengambil daging korban itu.

Diberitakan ada satu kumpulan di Malaysia yang menghantar daging korban kepada mangsa-mangsa Tsunami Islam di Indonesia dan Sri Lanka. Ini baru betul-betul sampai kepada golongan sasar. Begitu juga dengan umat Islam Singapura yang menempah daging korban di Australia dan mengetin daging korban itu kepada para mangsa-mangsa Tsunami Islam di beberapa negara.

Mungkin dengan globalisasi hari ini, kita tak perlu lagi berbataskan sempadan wilayah atau negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...