17 Julai 2005

Port Dickson dan Mencari Harta Karun

Image hosted by Photobucket.com
Avilla Resort, Port Dickson di saat senja melabuhkan gelap malam.

Awal bulan ini, aku mengikuti pertandingan mencari harta karun anjuran syarikatku. Pada mulanya aku malas nak melibatkan diri tapi atas desakan teman, akhirnya aku akur. Boleh juga aku melupakan soal kerja yang makin hari makin bertimbun ini. Lagipun, dengan lokasi akhirnya di Port Dickson, sekurang-kurangnya dapatlah aku menjejakkan kakiku buat kali pertama di Port Dickson...

Acara bermula jam 6.30 pagi. Aduh... nak kena bangun awal-awal pagi pada hujung minggu ni! Aku bangkit dari tidur pada jam 5.30 pagi dan bersiap sedia ke perkarangan pejabat, tempat bermulanya pertandingan ini. Dengan memandu pada kelajuan malar 120km/j di awal pagi tatkala sesetengah orang masih tidur, aku sampai tepat jam 6.30 pagi setelah 20 minit perjalanan dari Putrajaya.

Dah ramai peserta yang berkumpul. Azid dan Ian, rakan sepasukanku, juga sampai pada waktu yang sama. Setelah acara scrutineering dan taklimat, pertandingan dimulakan pada jam 7.30 pagi. Perjalanan kami lancar kerana jalan-jalan di KL tak sesak di hujung minggu. Kami mencari jawapan untuk klu-klu bermula di sekitar Bukit Bintang, kemudian ke Seri Kembangan, Seremban dan seterusnya ke Port Dickson.

Pertama kali aku menyertai pertandingan sebegini anjuran syarikatku, aku tak biasa sangat dengan teka-teki yang diberi. Berikut adalah antara soalan-soalan dan jawapan-jawapan kepada teka-teki tersebut. Pembaca pasti akan terkejut dengan jawapan-jawapannya!!

Yang kami dapat jawab:

Soalan (S): Five in damaged turkish currency, complicated!
Jawapan (J): Avril Place
Keterangan (K):
Matawang Turki adalah Lira. Five ialah V dalam nombor Latin. Damaged adalah satu anagram, bererti huruf dalam L I R A hendaklah diatur kembali bersama-sama V. Complicated ialah lagu nyanyian Avril Lavigne yang juga satu klu! Jadi jawapannya adalah AVRIL yang merujuk kepada satu restoran di KL!

S: The Selangor chief's father meet ten?
J: TOYOX
K: Siapa lagi Menteri Besar Selangor kan? Ten adalah X. Jadi apabila bapa YB ini bertemu sepuluh, jawapannya TOYOX.

S: Our e-mail tool seen at homes of the powerful people.
J: Rumah Kakitangan TNB Lotus
K: E-mail tool ialah Lotus (Notes) dan powerful people adalah pekerja Tenaga Nasional Berhad!

Yang tak dapat jawab:

S: A home within?
J: La Bodega
K: L[a bode]ga - nampak kan kediaman atau abode di dalamnya?!

S: (22/7)/(e2r)
J: Pioneer
K: 22/7 = 3.142 = pi; / = on; e2r = eer (sebagai engineer by graduate, bengang sungguh aku dengan soalan ni...)

S: A local snake fruit is blended here.
J: Laksa
K: blended adalah anagram; local snake fruit ialah buah SALAK kerana kulitnya macam ular. Diterbalikkan SALAK, jadinya LAKSA!!

Ha ha... boleh sakit jiwa kan? Pun begitu kami begitu bergembira dengan pertandingan ini. Avilla Resort, tempat yang kami tinggal di Port Dickson begitu unik dan cantik kerana ia dibina di atas air. Sebagai bonus, tanpa disangka kami memperolehi hadiah kerana memdapat tempat kesebelas dari 30 pasukan. Hadiah sampai ke tempat 15. Dapatlah baucer Jaya Jusco yang aku dah habiskan semalam...

p/s: Tensen sungguh aku dengan Port Dickson ni. Disebabkan bandarnya yang kecil, tak terjumpa aku kedai makan yang menayangkan Akademi Fantasia, apalagi pasang Astro! Penat berjalan satu setengah kilometer, tak jumpa pun. Tak macam di Sabah dan Labuan dulu, kedai yang tak ada Astro alamatnya tak lakulah perniagaan pada malam Sabtu!!

Tiada ulasan:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin