01 Januari 2006

Belajar Menaip

Image hosted by Photobucket.com

Kurasa dah bertahun kumenaip di papan kekunci komputer. Tak pernah kubelajar menaip. Kumain hentam saja, tapi masih tetap laju. Kubaru bertemu dengan satu perisian komputer yang mengajar cara-cara menaip. Kucukup ingin tahu bagaimana untuk menaip tanpa melihat pada papan kekunci.

Perisian ini amat baik. Sangat interaktif bagi pengguna baru. Pada mulanya agak senang tetapi tahap kesukaran bertambah dengan penambahan huruf untuk ditaip. Pada masa ini, kesabaran seseorang akan diuji. Bukan mudah menggunakan sepuluh jari berselang-seli mencari 34 aksara dan simbol itu.

Kusebenarnya menaip artikel ini menggunakan teknik yang kupelajari itu. Sangat perlahan. Kelajuanku hanyalah 10 perkataan seminit (WPM). Secara purata, seseorang pelajar akan mensasarkan 70 WPM setelah mahir.

Kalau kumenggunakan teknik menaip yang betul ini di dalam kerjaku, alamatnya kerja sehariku akan hanya dapat disiapkan dalam masa seminggu! Tak apa, Usaha Tekun Jaya!

3 ulasan:

  1. gud lak...bile buleh taip kekgi rase sgt puas hati...so jgn berenti blajo selagi dok dapat taip tanpa tengok keyboard tuh..

    BalasPadam
  2. err...

    pinjam bole? nak cuba try test juga. Mana tau boleh Usaha Tekun Jaya

    BalasPadam
  3. cd dia tak adelah... tapi kat download.com ada software OK gak - "typing test".

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...