09 September 2006

Kerana Vs Karena

Sedang jari-jemariku sibuk menaip di komputer ribaku, tiba-tiba kudengar satu suara yang biasa kudengar keluar dari TVku yang siap terpasang, namun kali ini loghatnya amat berlainan sekali. Rupanya itulah suara Siti Nurhaliza bercakap loghat Indonesia di dalam iklan Pantene yang disiarkan di RCTI.

Agak janggal kudengar dari mulut Siti yang kebiasaannya sungguh pekat dengan tutur loghat Melayunya. Perkataan rontok (merujuk kepada rambut rontok) disebut seperti sebutan loghat Jawa. O disebut seperti o dalam sebutan torque dalam Bahasa Inggeris, tidak seperti sebutan Bahasa Melayu KL yang bunyinya seperti sebutan o dalam perkataan tone.

Satu lagi, yang mungkin menjadi kekeliruan orang Malaysia iaitu kerna. Kerna adalah singkatan untuk kerana. Kerna merupakan perkataan Bahasa Melayu dan ini bukanlah perkataan Bahasa Indonesia. Dalam Bahasa Indonesia, ia disebut karena atau kadang-kadang disingkatkan sebagai karna. Sebutan re dalam karena disebut seperti re dalam perkataan rebung atau reban. Di dalam iklan itu, Siti masih menyebut kerna, bukan karena atau karna.

Tag: , , , ,

8 ulasan:

  1. ada beberapa kata dalam bahasa malaysia yang tak kumengerti seperti "mat saleh" "bebudak" "rojak"

    BalasPadam
  2. Mat Salleh = orang berkulit putih (Amerika/Eropah), kadang2 dipanggil Orang Putih.

    Bebudak (budak-budak) = anak-anak kecil / bocah

    Rojak = sejenis makanan. Campuran sayur, cucur, ayam dan lain-lain serta berkuah kacang (seperti pecal/kuah sate). Bahasa rojak = mencampur berbagai-bagai bahasa dalam pertuturan. Contoh, bahasa Melayu + bahasa Inggeris.

    Harap maklum. :)

    BalasPadam
  3. kita main salju (salji)yuk di pegunungan jayawijaya di propinsi papua.

    BalasPadam
  4. kalau begitu, di jawapun ada makanan yang bernama rojak/rujak yaitu campuran sayur, cucur, mentimun, tahu , tempe, dan petis tapi tak pakai ayam. kalau datang ke surabaya belilah rujak.

    BalasPadam
  5. Ya, samalah tu. Cuma ejaan je yg lain. Ayam hanya dicampur dalam Rojak Ayam tapi itu jarang2 disediakan.

    Ya, saya juga pernah tonton di RCTI semasa wartawannya bermain salji di Papua. Bagus ya di negara kamu, ada berbagai keadaan cuaca.

    BalasPadam
  6. setahu saya bukan di rcti tapi kat sctv (liputan 6 petang)

    BalasPadam
  7. kalau boleh tahu, apa pekerjaan mas strozze sehari hari, kok ada masa berpelancong selama seminggu di indonesia dan thailand?

    BalasPadam
  8. Oh, ya. SCTV, bukan RCTI.

    Saya sih kerjanya seperti orang lain. Cuma kalau libur itu agak lama karena saya jarang ambil off day.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...