14 September 2006

Puting Beliung

Ku sedang tenang memandu di lebuhraya. Semuanya sungguh terkawal. Tiba-tiba ada sebuah kereta membuat pusingan U secara tiba-tiba di lebuhraya itu tiga lorong itu. Kereta itu menongkah arus dan mengambil lorong paling kanan. Ku pun terpaksa mengelak dan kumasuk ke lorong tengah. Kutertanya-tanya kenapa kereta itu berbuat begitu. Kali ini kelihatannya ada beberapa kereta lagi membuat pusingan U. Kujadi bingung. Ada apa ini?

Pertanyaanku terjawab. Di depanku kini kelihatan awan gelap seolah-olah mahu menyentuh bumi. Awan itu kelihatan ada ekor. Lama-kelamaan ekor itu turun menyentuh bumi. Oh, puting beliung rupanya. Kujadi teruja, tanpa rasa sedikit ketakutan pun. Kumemandu perlahan di lebuhraya itu dan kucapai telefon bimbitku untuk mengambil gambar kejadian alam yang sungguh luar biasa ini. Kuambil beberapa keping gambar. Sungguh cantik gambar-gambarku.

Keretaku bergerak lagi. Akhirnya kusampai ke kawasan yang dilanda puting beliung itu. Suasana sungguh hingar-bingar dan haru-biru. Orang ramai yang cedera parah meneriak meminta bantuan. Kelihatan ada seseorang yang telah berjaya merakam kejadian itu. Di dalam rakaman beliau, orang ramai berlari tidak tentu hala untuk mencari tempat perlidungan dan apabila awan berisikan habuk hitam datang melanda, semuanya habis disapu. Sungguh menakutkan.

Tiba-tiba, ada sebuah bas muncul meluru ke jalan. Kebetulan seorang remaja lelaki berada di situ dan bas yang seolah-olah terbang itu menggesek ubun-ubun remaja itu. Berteriak dia kesakitan. Di dalam bas itu pula kelihatan cebisan daging dan darah manusia bertaburan di cermin depannya. Kukira itu penumpangnya yang telah terkorban.

Kujadi takut. Kutakut! Apa harus kubuat? Remaja tadi masih lagi berteriak. Dia berteriak meminta tolongku! Kutakut. Kumahu lari dari tempat ini. Kumahu lakukan seperti kereta-kereta tadi. Kumahu lari!

Astaghfirullah! Itulah, tidur tak basuh kaki lagi. Bermimpi pun yang bukan-bukan...

Tag: , ,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...