14 November 2006

Awas Terengganu!

Banyak pentanda alam muncul di Terengganu sejak akhir-akhir ini. Banyak timun laut bertaburan di pantai-pantai Terengganu dan juga ikan lumba-lumba dikatakan juga muncul di situ. Semua kejadian ini adalah pelik dan luar dari kebiasaan. Jadi, berhati-hatilah khususnya kepada rakyat Terengganu bahawa sesuatu kejadian alam yang luar biasa akan berlaku.

Ramai orang mengaitkan dengan kejadian Bah Merah yang berlaku setiap 40 tahun dan tahun ini adalah pusingan terbaru Bah Merah. Justeru, pelbagai persiapan harus dilakukan sekarang dalam menghadapi limpahan banjir yang bakal mendatang saban tahun.

Petanda alam dari Yang Maha Kuasa ini bukanlah perkara baru. Dulu semasa tsunami, banyak ikan dan hidupan lain bertaburan di pantai sebelum kedatangan tsunami. Burung yang tidak pernah datang ke Malaysia juga berkunjung ke sini mencari perlindungan. Gajah-gajah peliharaan di Thailand resah gelisah di kurungan pada pratsunami tersebut. Di Sri Lanka, hidupan liar semuanya naik ke pergunungan.

Bagi sesetengah orang Terengganu, mereka juga tidak kurang pengetahuan mereka. Sebelum musim banjir, seseorang boleh mengetahui ketinggian air yang bakal melanda dengan melihat ketinggian sarang-sarang semut yang dibina di batang-batang pokok di hutan bakau. Jika tinggi sarangnya, maka tinggilah paras air nanti, jika rendah, maka rendahlah paras banjir yang bakal melanda.

Semua ini adalah petunjuk untuk kita. Mungkin bencana alam adalah pengajaran buat manusia kerana haiwan semua tidak terlibat, bahkan para binatang sudah 'diberitahu' sebelum kejadian. Cuma manusia yang menggunakan akal fikiran dapat menafsir apa yang tersirat dan menginsafi kekhilafan sendiri. Wallahu a'lam.

2 ulasan:

  1. Betapa indahnya kejadian Allah kan? Sangat unik... alam itu mengajar manusia dalam diamnya, dan memahami bahasa alam itu adalah sesuatu yang lebih-lebih lagi indahnya... Moga sejahtera selalu Strozze, kekalkan menulis catatan-catatan bagusmu ini. :)

    BalasPadam
  2. Elaira, terima kasih. Saya bersetuju dgn anda.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...