21 Ogos 2007

Singapura atau Woodlands?

15 Ogos 07

Kali ini aku berpeluang ke Johor Bahru (JB) lagi. Sebulan telah berlalu sejak lawatan terakhir ke sini, namun di waktu yang singkat inilah banyak perubahan berlaku. Salah satunya ialah Kompleks Imigresen atau Checkpoint, Immigration and Quarantine (CIQ) yang sedang dalam proses terakhir penyiapannya. Kompleks ini bakal dihubungkan dengan bandaraya JB melalui Jalan Lingkaran Tengah yang sebelum ini kurang digunakan.

Ketika balik dari Restoran Singgah Selalu di Pantai Lido, aku melihat sebuah papan tanda sementara di sebatang jalan alternatif, yang mana jalan utamanya ditutup oleh kerja-kerja penyelenggaraan, tertera perkataan 'Woodlands'. Sekarang sudah berubah, tiada lagi 'Singapura'. Papan tanda yang merujuk kepada republik itu sudah lebih spesifik kini.

Hendak dikatakan ini adalah papan tanda rasmi tidak boleh juga kerana di jalan utama yang menuju ke CIQ juga terdapat papan tanda kekal yang tertera 'Woodlands', bukannya 'Singapura'.

Apakah ini merupakan tanda 'liberalisasi' di bawah Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI)? Akhbar hari ini juga memaparkan rakyat Malaysia yang kerap ke Brunei atau sebaliknya tidak perlu lagi menggunakan pasport. Yang diperlukan hanyalah MyKad ataupun kad pengenalan Brunei. Perancangan kerajaan Malaysia seterusnya ialah dengan Thailand dan Singapura.

Di Singapura sendiri, papan tanda di sana tidak pernah ditulis 'Malaysia', sebaliknya 'Johor'. Di Thailand juga ada tertulis 'Padang Basar' (sepatutnya Padang Besar), bukannya 'Malaysia'. Tidak seperti di Malaysia, papan tanda di sini ditulis 'Thailand', bukannya 'Sungai Golok' ataupun 'Tak Bai'.

Penukaran papan tanda di JB ini turut memudahkan pengguna jalanraya untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang lebih spesifik di republik itu. Dengan melihat papan tanda tertulis Woodlands, seseorang tahu jalan itu melalui Tambak Johor. Kalau orang melihat perkataan Tuas, orang itu tahu papan tanda itu menunjukkan arah ke Link Kedua. Namun bagi pelancong luar dari Malaysia atau Singapura yang mungkin memandu ke sini, mereka mungkin terkeliru.

"Di mana 'neraka' Woodlands ini? Aku nak ke Singapura!"
("Where the hell is this Woodlands? I wanna go to Singapore!")

Pos berkaitan:
Kembali ke JB

1 ulasan:

  1. Owh.. patutlah semasa melalui Jeli minggu lepas, papan tanda arah yang sebelum ini ditulis 'Thailand' sudah ditutup dan diganti dengan 'Buketa'.

    Rupa-rupanya ada alasan disebalik penggantian tersebut

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...