19 September 2007

Baju Melayu

Image hosted by Photobucket.com

Ramai rakan bertanya, "Tak buat baju raya ke tahun ni?".

Seperti biasa jawapanku tidak. Aku sudah beberapa tahun tidak membuat baju raya atau baju Melayu. Bukannya apa, sekali pakai saja. Selepas raya, baju itu tersimpan di dalam almari. Seluarnya hanya dipakai semasa hari raya pertama saja. Kalau baju itu, boleh juga dipakai di waktu lain, namun bukanlah selalu.

Kalau hari Jumaat, yakni hari bekerja, aku tidak memakai baju Melayu untuk bersembahyang Jumaat. Hanya pakaian bekerja. Kalau di negeri-negeri yang cuti hari Jumaat, boleh juga memakai baju Melayu. Di Terengganu dulu, aku memang memakai baju Melayu dan berkain pelikat untuk ke masjid pada hari Jumaat. Di sana, kalau berbaju biasa, memang pelik kerana boleh dikatakan semua orang memakai baju Melayu atau jubah. Berlainan pula di negeri-negeri yang bekerja pada hari Jumaat, kalau yang berbaju Melayu itu kurang.

Walau bagaimanapun, di bulan puasa ini, majoriti memilih untuk berbaju Melayu dan berkain pelikat untuk bersolat terawih. Jadi, pada waktu inilah aku membuka almari dan mencari segala baju Melayu yang ada. Bolehlah bertukar-tukar baju Melayu setiap malam.

Kalau difikirkan untuk kegunaan bulan puasa, elok juga aku membuat baju Melayu baru, namun bila dipertimbangkan yang baju itu atau lebih tepatnya seluarnya hanya dipakai sekali, lebih baik pakai yang seadanya. Kalau dibuat baju saja, tentu kurang ceria. Takkan tak nak memakai seluar dan samping.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...