20 Oktober 2007

Era - Banyak Sangat Yang Salah!

Apabila terdengar Info Trafik di Era.fm, aku selalu menguatkan sedikit suara radio di keretaku untuk mendengar pengumuman kesesakan lalulintas terkini. Namun tidak enak pula untuk didengar kerana terlalu banyak kesalahan istilah dan tatabahasa.

Sering disebutkan Woodlands Causeway yang sesak dengan kenderaan berat. Aku tertanya-tanya dari manakah istilah Woodlands Causeway ini timbul. Bukankah istilah Bahasa Melayunya dan juga sebutan yang betul adalah Tambak Johor?! Kenapa mahu diInggeriskan? Malukah beristilah dalam bahasa sendiri yang sememangnya nama asal untuk laluan yang menyekat aliran air Selat Tebrau yang penuh dengan kontroversi itu? Kalau mahu cakap Inggeris, bekerja sajalah di Hitz.fm atau Mix.fm.

Begitu juga dengan 'di Lebuhraya LDP'. LDP itu sudahpun merujuk kepada lebuhraya iaitu Lebuhraya Damansara-Puchong. Kalau disebut Lebuhraya LDP, sebutannya menjadi Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong. 'Di LDP' sudah cukup.

Satu lagi, pihak Era masih keliru dengan penggunaan dari dan daripada. Sering kedengaran umpamanya 'daripada Bulatan Pahang'. Di skrin radio di kereta sempena raya ini pula tertera 'Raya dari Era'. 'Dari' hanya boleh digunakan untuk masa dan tempat. Jadi kedua-dua frasa di atas adalah salah. Sepatutnya dibaca 'dari Bulatan Pahang' dan 'Raya daripada Era'.

Bulatan Pahang adalah sebuah tempat, maka 'dari' mesti digunakan. Era pula adalah sekumpulan orang atau sebuah badan, maka 'daripada' adalah penggunaan yang lebih tepat. Pihak ITIS juga pernah menggunakan 'daripada' untuk tempat yang tertera di papan elektroniknya, namun syabas kerana kesilapan ini telah diperbetulkan. 'Ke' dan 'kepada' juga digunakan untuk keadaan yang sama.

Di samping itu, juga nasihat buat Saiful Apek dan Fara Fauzana. 'Mereka-mereka' adalah perkataan yang salah kerana memajmukkan lagi perkataan yang sudah merujuk kepada majmuk. 'Mereka' sudah cukup. Tidak perlu diulang. Pak Khatib di kampungku juga salah dengan 'para-para'nya. Tapi apa boleh buat, itulah teksnya...

[Dikemaskini 28 April 2008 - Era telah pun memperbetulkan kesalahan-kesalahan di atas. Syabas Era!]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...