08 Ogos 2008

Olimpik Beijing 2008















Er ling ling ba Beijing ao yun kai mu. Beijing huanying ni.
(Sukan Olimpik Beijing 2008 bermula. Beijing mengalu-alukan kedatangan anda.)

Gui yi! Gui yi! Memang hebat Sukan Olimpik kali ini dimulakan di Beijing. Persiapan bertahun-tahun, banyak sudah perbelanjaan dicurahkan, memang tampak gah sekali acara pembukaan kali ini.

Nampaknya China telah menunjukkan taring mereka kepada dunia khususnya dunia Barat tentang kuasa mereka yang telah dilupakan. Dengan sejarah merangkumi lebih 5000 tahun, mereka telah memberi sumbangan besar kepada peradaban dunia dengan ciptaan yang menabjubkan yang sebelum ini seolah-olah hanya Barat yang mampu. (Dunia Islam juga tidak kurang sumbangannya.)

Berasaskan ciptaan kertas, persembahan bermula dari selembar kertas gergasi yang menceritakan segala-galanya. Amat teruja melihat kemahiran para penari melukis di kanvas gergasi itu sambil menari. Satu idea yang cerdik juga membiarkan ribuan tapak kaki atlet mewarnakan kanvas itu secara tidak sengaja.

Kemasyhuran Laluan Sutera sama ada laluan darat dan laut juga dipertontonkan. Kehehatan Laksamana Zheng He atau kita lebih kenali sebagai Laksamana Cheng Ho yang beragama Islam menjelajah dunia juga dingati kembali.

Pastinya inilah penyertaan teramai untuk acara pembukaan. Beribu orang menyertai acara persembahan dan jumlah ini adalah kecil jika dibandingkan dengan satu bilion lebih rakyat China. Pastinya mereka ini adalah yang terpilih, bukan sembarangan. Cream of the Chinese.

Malang buat Brunei apabila ditolak penyertaan mereka kali ini kerana lewat mendaftar atlet mereka.

Apa-apa pun China berjaya memukau mata dunia tatkala ada kontroversi mencalar proses penganjuran Olimpik kali ini seperti layanan paling buruk ke atas penduduk Tibet dan provokasi terhadap penduduk Islam China. Pastinya dunia Barat yang bencikan Islam mengambil kesempatan mengacau keamanan masyarakat Islam China. Mereka sudah beribu tahun hidup aman damai, penuh toleransi dengan yang lain, mengapa dituduh sebagai pelampau atau ekstrimis?

Di sebalik kegembiraan, penonton pastinya tersentuh apabila mangsa-mangsa gempa bumi Szechuan diingati. Seorang budak kecil yang menyelamatkan nyama dua orang telah diberi penghargaan untuk sama-sama membawa bendera Zhong Guo atau China dengan bintang bola keranjang, Yao Ming semasa perarakan masuk kontinjen China.

Satu Dunia, Satu Impian!









Kredit gambar-gambar: Laman rasmi Olimpik Beijing 2008 dan Boston.com

Entri berkaitan:
Tuntutlah Ilmu Walau ke Negeri China

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...