18 April 2009

Berita RTM Kembali ke Pukul Lapan

Dek kejatuhan mendadak jumlah penonton siaran berita RTM pada jam 9 malam, RTM mengumumkan akan kembali ke jam 8 malam bermula Isnin ini. Jumlah penonton dikatakan menurun sehingga 400,000 orang. RTM akan kembali dengan berita selama satu jam berbanding setengah jam sekarang.

Idea untuk menarik jumlah penonton yang ke surau atau masjid bersembahyang Isyak pada jam sekitar 8.30 malam di Semenanjung supaya menonton setelah balik pada jam 9 malam rupanya tidak menjadi. Jelas, berdasarkan jumlah penonton yang sedia ada, mungkin peratusan yang ke surau atau masjid tidaklah banyak. Mungkin juga yang ke surau bukanlah penonton berita yang ingin menonton kesemuanya, sekadar mengambil tahu serba sedikit berita yang disiarkan.

RTM juga mempunyai ramai penonton di Sabah dan Sarawak kerana kebanyakan tempat hanya siaran RTM boleh didapati di sana (melainkan kalau melangaan Astro). Jam 9 malam di sana umpama jam 10 malam di sini. Di sana, matahari naik dan jatuh lebih kurang sejam lebih awal. Waktu Isyak di sana lebih kurang sama dengan waktu Maghrib di Semenanjung. Kalau yang dah balik dari surau atau masjid, terlalu lama untuk menunggu. Sambil makan nasi, tentunya siaran berita rangkaian lain dipilih.

Ataupun, sememangnya sukar untuk penonton setia RTM berubah ke jam 9 malam setelah sekian lama bermula jam 8 malam...

1 ulasan:

  1. biasanyer orang solat isyak tengah malam sebelum tidur...
    so pukul 8.00 mlm adalah waktu sesuai tgk berita...
    rehat2 lepas maghrib dan makan malam gitu...

    p/s-dah lama tak tonton siaran RTM...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...