04 April 2009

Lawatan ke Phuket @ Bukit Bhgn. V

Salah satu aktiviti kami ialah team building. Rasanya aktiviti-aktiviti tahun ini tidaklah mencabar seperti tahun lepas. Di samping acara-acara bina semangat yang biasa kita buat, namun yang menariknya tahun ini ialah kami akan bertukar-tukar lokasi aktiviti kami.

Kami dibawa ke tempat-tempat menarik sekitar Phuket dengan kenderaan tempatan yang dipanggil song taew, yang menyerupai jeepney di Filipina. Menurut penganjur, kalau yang dulu-dulu, peserta menaiki van berhawa dingin. Jadinya, banyak yang tidur dan tidak berkenalan antara satu sama lain. Kalau naik song taew, suasana lebih ceria dan peserta akan lebih banyak bercakap semasa duduk di dalam song taew yang terbuka dan dihembus angin.

Aktiviti kami bermula di halaman Movernpick Resort. Setelah aktiviti 'pusing helikopter' di situ, kami pergi pula ke Wat Chalong. Wat Chalong adalah salah satu wat yang ada di Phuket, khusus untuk majoriti penganut Buddha di sini. Aku kurang suka tempat ini kerana agak kotor kerana banyak anjing liar. Di sini, pasukan kami diberi tali dan disuruh membuat segi empat tepat. Akibat kurang koordinasi dan kami bukannya kenal sangat dengan ahli-ahli yang lain, segi empat kami menjadi terapezium. Lagipun kami tidak langsung melantik salah seorang menjadi ketua!

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Wat Chalong.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Lagi gambar di Wat Chalong.


Setelah berada di Wat Chalong, kami bergerak pula ke Tanjung Phromthep (Phromthep Cape / Laem Phromthep). Di sini merupakan tempat untuk melihat mentari jatuh. Pun begitu, kami ke sana di waktu petang, jadi tiadalah peluang untuk melihat matahari jatuh. Sebelum memulakan aktiviti, kami dibenarkan melihat pemandangan di sini dan mengambil gambar. Selepas itu, aktiviti kami ialah berjalan dengan terompah gergasi. Di antara kami banyak yang dah biasa. Di sekolah rendah dulu, pernah pasukanku mendapat tempat pertama. Dan di sini juga kami mendapat tempat pertama!

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Pemandangan di Tanjung Phromthep.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Pemandangan cantik di Tanjung Phromthep.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Tempat melihat mentari terbenam di Tanjung Phromthep.


Selepas itu, kami ke tempat meninjau yang terletak di atas bukit (View Point). Dari sini, kami dapat melihat pemandangan indah Pantai Kata dan Pantai Karon yang cantik. Ada seorang lelaki dengan seekor burung helang menunggu di sini. Kalau yang mahu mengambil gambar dengannya, boleh dengan syarat membayar dulu. Kami hanya memerhatikan para pelancong lain bergambar dengannya.

Aktiviti kami di sini ialah menggerakkan gelung rotan melalui badan kami. Kami disuruh berpegangan tangan dan membuat satu bulatan besar, kemudian menggerakkan gelung rotan tersebut tanpa melepaskan tangan dan tanpa menjatuhkan gelung rotan itu ke tanah. Selepas itu, ada aktiviti kedua iaitu kami semua disuruh memijak sehelai kain kanvas kecil dan kemudian menerbalikkan kain kanvas itu tanpa seorang pun memijak tanah. Namun kami kalah.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Pemandangan Pantai Kata dan Pantai Karon dari
View Point.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Memang cantik kelihatan pantai-pantai Phuket dari
View Point.


Selepas itu, kami bergerak pula ke Pantai Kata. Banyak Mat Salleh tua kelihatan berjemur di sini. Ada beberapa aktiviti yang kami lakukan di sini. Pertama kami disuruh meniup belon. Kemudian kami beratur di dalam satu barisan dan setiap satu belon tadi diletakkan berselang-seli di antara kami. Kami diarahkan bergerak dari satu titik permulaan sehingga ke titik habis. Memang sukar dan melucukan di dalam keadaan begini. Di samping kami yang tidak rapat antara satu sama lain, belon yang terlucut juga berterbangan jauh ditiup angin pantai. Jadinya kami terkejar-kejar belon sedang pasukan lain menuju ke garisan penamat. Kami kalah dalam pertandingan ini.

Setelah habis perlumbaan tersebut, kami diarahkan memecahkan belon-belon tersebut dengan menggunakan perut. Aku memilih pasangan seorang rakan dari Thai yang buncit perutnya. Fikirku, perut buncit yang besar akan mudah memecahkan belon tersebut tetapi tidak! Perutnya seperti "absorber bumper" yang menyerap semua tekanan. Setelah mencuba beberapa kali namun tetap tidak pecah. Akhirnya ianya pecah juga, bukan kerana perut kami tetapi kerana kepala tali pinggang kami..

Aktiviti kedua di sini ialah menyerahkan belon yang berisi air berselang-seli melalui atas kepala dan bawah kangkang tanpa jatuh ke tanah. Seperti biasa, kami kalah lagi.. Yang menarik pastinya selepas acara kerana masing-masing membaling belon yang berisi air itu ke arah peserta lain. Yang terkena pastinya basah.

Kemuncak aktiviti kami ialah di Pantai Karon yang terletak berdekatan dengan resort kami. Kami akan membina rakit dan menaiki rakit itu di pantai nanti. Kami diberikan sehelai kain putih untuk membuat bendera tang bakal digantung di rakit kami. Kami menamakan pasukan kami Tsunami. Kami diberikan beberapa batang buluh, beberapa tiub lori sebagai pelampung dan segelung tali rafia untuk mengikat rakit.

Setelah berbincang, kami dapat menyiapkan sebuah rakit yang tampak kukuh, seperti yang telah dirancang. Kami membawa rakit itu ke pantai dan memulakan perlumbaan. Setiap pasukan dikehendaki memilih empat orang untuk mendayung rakit itu. Rakan-rakanku menyuruhku menyertai namun aku menolak kerana tak mahu basah!

Pertandingan bermula sengit dan setiap pasukan nampak berkedudukan sama di antara satu sama lain. Namun malang menimpa pasukanku. Sebatang buluh telah patah dan rakit pasukanku senget. Terpaksalah seorang rakan turun ke laut untuk menolak rakit tersebut sedang yang lain terus mendayung. Kami kalah lagi. Pun begitu, kami tetap gembira kerana dapat berseronok dan bersorak riang.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Kami membawa rakit ke pantai untuk memulakan perlumbaan.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Masuk ke dalam air.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Pasukan-pasukan lain dah mendayung, pasukan kami masih lagi menolak rakit..

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Di tengah-tengah pelumbaan, menghampiri titik pusingan U.

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Akhirnya habis patah rakit kami.. :(

From Phuket Trip - Sight Seeing & Team Building
Mentari petang di Pantai Karon.


Setelah habis aktiviti, kami sememangnya penat. Kami berjalan lesu kembali ke resort yang terletak berdekatan. Malam nanti aktiviti lebih hebat bakal dilakukan iaitu pergi menonton Phuket Fantasea!

..bersambung dengan Phuket Fantasea..

Entri-entri terdahulu:
Lawatan ke Phuket @ Bukit Bhgn. I
Lawatan ke Phuket @ Bukit Bhgn. II
Lawatan ke Phuket @ Bukit Bhgn. III
Lawatan ke Phuket @ Bukit Bhgn. IV

5 ulasan:

  1. Salam...

    Huh...best baca citer kali ni. Boleh imagine camane aktivitinya, macam ada kat sana pulak tengok sendiri...hehe.. Anak bujang akak sure suka dengan aktiviti lasak berakit2 ni. Nanti akak suruh dia singgah blog strozze.

    Pas ni sambung lagi k :)

    BalasPadam
  2. bestnye.. kene gi berjalan2 gak neh...

    BalasPadam
  3. Strozze ni kerja sebagai apa? asyik berjalan je..seronok tu.

    Dunia Allah yg luas tanpa sempadan itu menunjukkan kehebatan ciptaan- Nya untuk kita jadikan renungan & pengajaran.

    BalasPadam
  4. salam strozze,wah teruja tgk gambar2 pemandangan kat cni.....aktivity yg tersanggattttt best!!!!!

    re:kembar...tapi yg sorang tu keluar 2 thn lambat hehehe....

    BalasPadam
  5. boleh bagi info pasal pi HCMC,Vietnam? by email sy ea..ada email address tak ?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...